استرداد هدایای نامزدی

استرداد هدایای دوران نامزدی در صورت به هم خوردن وصلت

شرایط استرداد هدایای دوران نامزدی در صورت طلاق و به هم خوردن وصلت : نامزدی و یا وعده ازدواج ، قراردادی است بین دو نفر که به منظور ازدواج در آینده بسته میشود.

وعده ازدواج ، ایجاد علقه ی زوجیت نمیکند. بنابراین هر یک از زن و مرد ، مادام که عقد نکاح جاری نشده است ، میتوانند از ازدواج امتناع کند. و طرف دیگر نمیتواند به هیچ وجه او را مجبور به ازدواج کند..

هدایای دوران نامزدی

اولین مرحله ای که پیش از عقد ازدواج بین زن و مرد انجام میشود ، نامزدی است . حال اگر نامزدی به هم بخورد و منجر به ازدواج نشود ، تکلیف هدایای نامزدی رد و بدل شده چیست؟
انواع هدایای دوران نامزدی
استرداد هدایای دوران نامزدی به دو دسته هدایای مصرف شدنی و هدایای غیرمصرفی تقسیم میشود ، توضیحات بیشتر در این زمینه با وکیل متخصص

هدایای مصرف شدنی
هدایای مصرف شدنی به منظور منتفع شدن و مصرف کردن به طرف مقابل داده میشود . از این رو عادتا این هدایا نگه داشته نمی شود و به مصرف میرسد. بنابراین در صورت به هم خوردن نامزدی نمی توان این هدایا یا قیمت آنها را مطالبه کرد. مثل :گل ، میوه ، شیرینی

بهترین وکیل برای پس گرفتن هدایای نامزدی

هدایای غیرمصرفی

هدایای غیرمصرفی چون معمولا نگهداری میشوند و با یکبار مصرف از بین نمی روند ، قابل استرداد هستند. اگر این هدایا موجود باشند ، عین آنها قابل استرداد و در صورت تلف شدن ، اگر در اثر تقصیر فرد باشد ، قیمت آنها قابل مطالبه است؛ مگر اینکه تلف بدون تقصیر فرد باشد که قیمت هدایا قابل استرداد نیست. مثل به سرقت رفتن طلاهای نامزدی.

بهم خوردن نامزدی به علت فوت

اگر وصلت به علت فوت یکی از نامزدها به هم خورده باشد ، قیمت هدایا قابل مطالبه نیست ولی اگر عین هدایا موجود باشد ، قابل مطالبه میباشد.

توصیه حقوقی مهم
قبل از مراجعه به دادگاه و اقامه دعوای استرداد هدایای نامزدی در دادگاه خانواده می توان از طریق ارسال اظهارنامه حقوقی به طرف مقابل این امر را تقاضا نمود. ارسال اظهارنامه برای پس‌ گرفتن هدایای نامزدی نیز مانند سایر دعاوی حقوقی است.

در صورتی که طرف مقابل به اظهارنامه استرداد هدایا پاسخ قانع کننده ‌ای نداده. یا از استرداد هدایا امتناع نماید می توان به دادگاه خانواده دادخواست استرداد هدایای دوران نامزدی داد. و در این دادخواست به ارسال اظهارنامه حقوقی استرداد هدایای نامزدی به عنوان دلیل استناد کرد.

اگر هدیه داده شده در دوران نامزدی از نوع هبه معوض باشد باز هم می توان آنها را استرداد کرد؟

خیر؛ در صورتی هبه معوض باشد به هیچ عنوان نمی توان آنها را برگرداند و برای همیشه متعلق به شخص هدیه گیرنده می باشد.

آیا می توان برای جبران خسارت ناشی از به هم زدن وعده نامزدی وجه التزام معین کرد؟

اگر غرض از تعیین وجه التزام این باشد که به محض به هم خوردن نامزدی از جهت صرف امتناع از وصلت متعهد له بتواند آن را مطالبه کند بی ‌شک چون مخالف با ذات نامزدی است معتبر نخواهد بود.

در پایان اگر نیاز به وکیل دادگستری در امور حقوقی و یا خانواده داشتید با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید

5/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *