توقیف اموال برای مهریه

درکشور ما پس از آن که عقد نکاحی صحیح میان زن و مرد واقع شد،قانون مدنی یک سری حقوق و تکالیف اعم از مالی و غیر مالی برای هر دو طرف در نظر می گیرد که یکی از این تکالیف، پرداخت مهریه از سوی شوهر می باشد. 

 

راه حل قانونی که در این زمینه وجود دارد، این است که چنانچه اموالی به نام زوج وجود داشته باشد مشروط به این که این اموال جزء مستثنیات دین نباشد، زوجه می تواند برای مطالبه مهریه به دایره اجرای ثبت اسناد رسمی مراجعه کرده و تقاضای توقیف اموال همسرش را بنماید و چنانچه زوج مالی نداشته باشد زوجه می تواند به دادگاه خانواده مراجعه کرده و دادخواست حقوقی مطالبه مهریه تقدیم نماید. 

 

پس از جاری شدن خطبه عقد میان دختر و پسر و تعیین مهریه از سوی طرفین، پرداخت مهریه بر عهده مرد قرار می گیرد و قانون مدنی کشور ما در ماده1082 این امتیاز را برای زوجه در نظر گرفته است که هر گاه زن اراده کند بتواند پرداخت مهریه را از سوی مرد طلب کند.

ماده1082:«به مجرد عقد، زن مالک مهر می شود و می تواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن بنماید».

همچنین بهتر است بدانیم قانون گذار ما برای مطالبه مهریه از سوی زن، هیچگونه شرطی قرار نداده است بنابراین زوجه برای دریافت مهریه حتما لازم نیست دلیل خاصی ارائه دهد حتی ممکن است زوجه علاقه بسیار زیادی به زوج داشته باشد و از زندگی با او راضی باشد.

با این حال در اکثر موارد هنگامی که زن و شوهر در زندگی مشترک دچار اختلاف می شوند، زوجه اقدام به گرفتن مهریه می کند که در این خصوص پیشنهاد می شود خانم برای اطلاع دقیق و درست از حقوق خود از یک وکیل باتجربه مشاوره بگیرد.

چنانچه زوجه بخواهد از حق قانونی و شرعی خود استفاده کند، هرچند پیشنهاد ما در این گونه پرونده ها استفاده از وکیل پایه یک دادگستری برای پیگیری پرونده می باشد، با این حال اگر خود زوجه بخواهد شخصا  اقدام به مطالبه مهریه نماید باید چند نکته را مورد توجه قرار دهد:

  1. نکته اول این که چنانچه شوهر اموالی به نام خود داشته باشد و مهریه در سند رسمی نکاح ثبت شده باشد،زن می تواند برای دست یابی سریع تر به طلبش،به دایره اجرای ثبت مراجعه کند و با معرفی اموالی از شوهرش، تقاضای توقیف و فروش آن اموال را بنماید اداره اجرای ثبت اسناد رسمی پس از در خواست زن، ئاستعلامی در خصوص اموال مورد نظر می گیرد.

      چنانچه پس از استعلام معلوم گردد شوهر مالی به نام خود دارد،دایره اجرای ثبت اقدام به توقیف اموال و فروش آن طبق ضوابط‌ قانونی می نماید.

  1. در این جا زوجه حتما باید این نکته را در نظر داشته باشد که چنانچه احتمال می دهد قبل از آن که به اداره ثبت اسناد رسمی مراجعه کند و  اموال شوهرش را توقیف نماید، زوج از ترس پرداخت مهریه و توقیف اموال، اقدام به فروش و انتقال اموالش می نماید،از دادگاه بخواهد تا فروش و انتقال اموال توسط زوج را ممنوع کند به عبارت دیگر خود زوجه یا وکیل وی می تواند درخواست صدور قرار تامین خواسته بنماید.

این حق در ماده 108 قانون آیین دادرسی مدنی برای زوجه به رسمیت شناخته شده است،به این شرح:

«خواهان می تواند قبل از تقدیم خواست یا ضمن دادخواست راجع به اصل دعوا یا در جریان دادرسی تا وقتی که حکم قطعی صادر نشده است در موارد زیر از دادگاه درخواست تامین خواسته نماید و دادگاه مکلف به قبول آن می باشد:

الف-دعوا مستند به سند رسمی باشد.

ب-خواسته در معرض تضییع یا تفریط باشد.

ج-در مواردی از قبیل اوراق تجاری واخواست شده که به موجب قانون، دادگاه مکلف به قبول درخواست تامین می باشد.

د-خواهان،خساراتی را که ممکن است به طرف مقابل وارد اید نقدا به صندوق دادگستری بپردازد.

تبصره-تعیین میزان خسارت احتمالی، با در نظر گرفتن میزان خواسته به نظر دادگاهی است که در خواست تامین را می‌پذیرد صدور قرار تامین موکول به ایداع خسارت خواهد بود.

با توجه به ماده فوق،زن می تواند بدون آن که هزینه ای تحت عنوان خسارت احتمالی بپردازد، اقدام به توقیف اموال شوهرش بنماید».

توقیف اموال و مستثنیات دین

در ارتباط با مطلب بالا بسیار مهم است که بدانیم یک دسته از اموال هستند که زوجه نمی تواند برای مهریه اش توقیف نماید و حتی اعتراضی نیز نمی تواند بکند،به این دسته از اموال در اصطلاح حقوقی ” مستثنیات دین”  گفته می شود به عبارت ساده تر اگر کسی به ما دینی داشته باشد ما نمی توانیم به خاطر طلب و دینمان از آن اموال استفاده کنیم و تقاضای توقیف بنماییم.

موارد مستثنیات دین در ماده24 قانون جدید نحوه محکومیت های مالی احصاء شده است که شامل موارد زیر می باشد:

1-منزل مسکونی که عرفاً در شأن محکوم علیه در حالت اعسار او باشد.

2-اثاثیه مورد نیاز زندگی که برای رفع حوائج ضروری محکوم علیه و افراد تحت تکفل وی لازم است.

3-آذوقه موجود به قدر احتیاج محکوم علیه و افراد تحت تکفل وی برای مدتی که عرفا اذوقه ذخیره می شود.

4-کتب و ابزار علمی و تحقیقاتی برای اهل علم و تحقیق متناسب با شأن آن ها

5-وسایل و ابزار کسبه،پیشه وران،کشاورزان و سایر اشخاصی که برای امرار معاش ضروری آن ها و افراد تحت تکفلشان لازم است.

6-تلفن مورد نیاز مدیون

7-مبلغی که در ضمن عقد اجاره به موجر پرداخت می شود، مشروط بر این که پرداخت اجاره بها بدون آن موجب عسر و حرج گردد و عین مستاجره مورد نیاز مدیون بوده و بالاتر از شان او نباشد.

با توجه به موارد ماده 24 قانون جدید نحوه محکومیت های مالی، اگر مردی برای تامین مخارج زندگی اش تنها یک تاکسی داشته و از آن راه کسب درآمد می کند ما نمی توانیم آن تاکسی را به عنوان مال،معرفی و توقیف نمایم.

همچنین وسایل و ابزار آلاتی که یک دانشمند برای انجام تحقیقاتش به آن نیاز دارد و استفاده می کند قابل توقیف نخواهد بود.

تا این جا بررسی کردیم که اگر زوج، اموالی به نام خود داشته باشد،زوجه چه مراحلی را باید برای توقیف آن طی نماید.

اما اگر زوج هیچ مالی به نام خود نداشته باشد،زن  به اداره ثبت اسناد رسمی مراجعه می کند  و نامه ای مبنی بر این که زوج مالی به نام خود ندارد دریافت می نماید، پس از آن برای مطالبه مهریه می تواند به دادگاه خانواده محل اقامت خود یا اقامت همسرش مراجعه نماید، و دادخواست حقوقی مطالبه مهریه بنماید.

در نهایت این در خواست در قسمت اجرای احکام مدنی دادگاه بررسی گشته و ثبت می شود تا این امکان را برای زوجه فراهم نماید که چنانچه در آینده، زوج اموالی به دست آورد،زن امکان توقیف آن ها را داشته باشد البته به شرط ان که تا آن زمان، مهریه زن به طور کامل پرداخت نشده باشد.

در چنین موارد حقوقی،علی الخصوص پرونده های طلاق،مهریه، نفقه ، اجرت المثل و…..پیشنهاد ما این است که از وکلای با سابقه و توانمند استفاده کنید تا حقوقتان مورد تضییع قرار نگیرد.

 

 

موسسه حقوقی وکیل برتر آماده ارائه خدمات حقوقی به شما بازدیدکنندگان محترم می باشد. از جمله این خدمات می توان به وکیل ملکی ، وکیل مهریه می باشد و از دیگر خدمان موسسه این است که سعی بر این دارد با توجه به اینکه شما کاربران محترم به برخی از صفحات داخلی سایت بر می خورید  و ممکن است به صفحات اصلی مثل وکیل پایه یک ، وکیل پایه یک دادگستری ، وکیل دادگستری  ، مشاوره حقوقی رایگان ، رابطه نامشروع زن ، شماره وکیل که بیشترین بازدید ها را دارند برخورد نکنید ما این لینکها را برای دسترسی آسانتر شما داخل صفحات سایت قرار دادیم

 

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *