داوری در دعاوی خانوادگی

زوجین پس از گذشت مدتی از زندگی مشترکشان ممکن است به این نتیجه برسند که فرد مناسبی را برای زندگی متاهلی انتخاب نکرده اند، به همین علت تصمیم می گیرند تا از یکدیگر جدا شوند، برای اقدام به جدایی و طلاق، کشور ما مقرراتی وضع کرده است که زن و شوهر ملزم اند آن ها را رعایت کنند.

یکی از این مقررات به این صورت می باشد که اگر زوجین نخواهند با توافق یکدیگر به زندگی مشترک پایان دهند، برای طی مراحل قانونی ابتدا باید هر کدام یک داور به عنوان حَکَم با شرایطی که قانون بیان نموده است، انتخاب نمایند تا شاید با شرکت در این جلسات داوری تصمیم به ادامه زندگی بگیرند، اما اگر اختلاف زوجین در این جلسات حل نگردد و صلح وسازش ایجاد نشود، پرونده برای بررسی به دادگاه فرستاده می شود تا قاضی در این زمینه تصمیم بگیرد و نهایتا اقدام به صدور حکم طلاق نماید.

 

داوری در دعاوی خانوادگی

 

از دیرباز در جوامع اسلامی، ملت ها تمام تلاش خود را به کار برده اند تا نهاد مهم خانواده استوار باقی بماند و دچار فروپاشی نگردد به همین علت به فکر چاره افتادند و راهکارهایی ارائه داده اند تا قبل از آن  که طرفین به مرحله جدایی و طلاق برسند، یک بار دیگر فرصت این را داشته باشند تا با کمک گرفتن و طرح اختلافات خود در جلسات مشاوره،مشکلات خویش را حل و فصل نمایند تا بتوان به این طریق از فروپاشی زندگی زوجین جلوگیری کرد.

در کشور ما نیز مهم‌ترین کانون،کانون و نهاد خانواده می باشد که زیربنای کانون های دیگر  جامعه بوده  و از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است به همین خاطر اگر زن و شوهری تصور کردند که به پایان زندگی مشترکشان نزدیک شده اند و تصمیم به جدایی گرفتند، پس از آن که به دادگاه خانواده مراجعه نموند و درخواست طلاق دادند، قاضی قبل از آن که بخواهد حکم به طلاق و جدایی بدهد، قرار ارجاع به داوری در طلاق را صادر می نماید.

به عبارت ساده تر قاضی قبل از آن که اقدام به صدور رأی طلاق نماید، زوج و زوجه را ملزم می کند تا هر کدام یک داور به عنوان حکم معرفی نمایند و در جلسات داوری شرکت نمایند تا شاید با برگزاری این جلسات اختلاف های بینشان حل شده و از وقوع طلاق جلوگیری شود و مسئله ختم به خیر گردد.

به همین دلیل،قانون حمایت خانواده مصوب سال1392در ماده29 این گونه مقرر کرده است:

((در تمامی موارد در خواست طلاق به جز طلاق توافقی، دادگاه موظف است ضمن سعی در ایجاد صلح و سازش موضوع را به داوری ارجاع نماید، دادگاه با توجه به نظر داوران گواهی عدم امکان سازش یا حکم طلاق صادر و چنانچه نظر آنان را نپذیرد مستدلا رد می کند.))

بنابراین همان طور که توضیح دادیم، در حال حاضر اگر زوجین تصمیم به جدایی بگیرند، پس از مراجعه به دادگاه خانواده و پیش از صدور حکم طلاق به دستور قاضی موظف هستند که 3 داور مشخص کنند. یک نفر از سوی زن، یک نفر از سوی شوهر و یک نفر هم به صورت مشترک.

بعد از معرفی داوران موظف‌اند حداقل2جلسه مشاوره تشکیل دهند و دلایل نارضایتی خود از زندگی مشترک را بیان کنند تا با بررسی این مشکلات و صحبت با داوری عاقل و دنیا دیده از این تصمیم منصرف گردند.

نکته ای که در اینجا باید ذکر شود این است که اگر طرفین نتوانند در انتخاب داوران به خصوص یک نفر داور مشترک توافق نمایند دادگاه رأسا اقدام به معرفی داوران می نماید.

یک نکته مهمی که در این زمینه وجود دارد و لازم به ذکر است، این است که شرط ارجاع به داوری در طلاق به درخواست مرد یا طلاق به درخواست زن که به صورت یک طرفه صورت می گیرد، وجود دارد.

یعنی اگر زن تنها خودش اقدام به طلاق کند ولی مرد راضی به این امر نباشد، پس از مراجعه به دادگاه قاضی چنین قراری صادر می نماید هم چنین برعکس آن، به این معنا که زن قصد دارد به زندگی مشترک ادامه دهد در حالی که همسرش تصمیم به جدایی گرفته و قصد دارد زن را طلاق دهد، در این موارد است که قاضی قرار ارجاع به داوری را صادر می نماید و طرفین ملزم اند داور تعیین نمایند.

اما اگر زوج و زوجه هر دو تصمیم به جدایی داشته باشند و بخواهند به زندگی مشترکشان پایان دهند، اقدام به طلاق توافقی می نمایند یعنی با توافق یکدیگر تصمیم به جدایی میگیرند و دادخواست طلاق توافقی می دهند، در این طلاق شرط ارجاع به داوری از سوی قانون گذار اجبار نشده است.

یعنی زن و شوهر دیگر ملزم نیستند که به داوری مراجعه نمایند و این جلسات را شرکت کنند، فلسفه این امر شاید به این خاطر باشد که در طلاق توافقی، زوج و زوجه کامل فکر کرده اند و تمام شرایط را بررسی کرده اند حتی در مورد حقوق و تکالیف خود مانند مهریه، حضانت‌فرزند، نفقه و….صحبت کردند و به توافق رسیده اند.

پس به همین خاطر است که دیگر نیازی به تعیین داور و شرکت در جلسات داوری نمی باشد ولی در طلاق هایی که به صورت یک طرفه از سوی یکی از زوجین درخواست می شود، هنوز این امید وجود دارد که طرفین با صحبت راجع به مشکلاتشان و گرفتن مشاوره اختلافاتشان حل شود و به زندگی خود باز گردند.

این راه حل قانونی که امروزه جوامع سعی در پر رنگ کردن آن دارند تا از فروپاشی زندگی زوجین جلوگیری کنند، همان است که خداوند حکیم هزاران سال پیش در قران کریم سوره نساء ایه35فرموده است:

((وَإِنْ خِفْتُمْ شِقَاقَ بَیْنِهِمَا فَابْعَثُواْ حَکَماً مِّنْ أَهْلِهِ وَحَکَماً مِّنْ أَهْلِهَآ إِنْ یُرِیدَآ إِصْلَحاً یُوَفِّقِ اللَّهُ بَیْنَهُمَآ إِنَّ اللَّهَ کَانَ عَلِیماً خَبِیراً))

اگر  از ناسازگاری میان زن و مرد بیم دارید، داوری در دعاوی از طرف مرد و داوری از طرف زن تعیین کنید، اگر آن ها سر سازگاری داشته باشند، خدا میانشان آشتی خواهد داد، بی شک خداوند دانا و آگاه است.

داوری در دعاوی خانوادگی 

شرایط داوران

حالا باید ببینیم این داوران باید دارای چه شرایطی باشند تا بتوانیم ان ها را به عنوان حکم از سوی زوج و زوجه معرفی نماییم.

طبق ماده30 قانون حمایت خانواده مصوب سال1392، داوران باید دارای شرایط زیر باشند:

1-خویشاوندان متاهل آنان باشد.

2-دارای حداقل30سال سن باشند.

3-آشنا به مسائل شرعی، خانوادگی و اجتماعی باشند.

قرار دادن این شرایط از سوی قانون گذار شاید به این علت باشد که افرای که زندگی مشترک را تجربه کرده اند و اطلاعات بیشتری از مسائل خانوادگی و اجتماعی دارند، از تجربه بیشتری بهره‌مند هستند و بهتر می توانند به زوجین در جهت حل مشکلاتشان کمک نمایند، تا اشخاص مجردی که از تجربه و سن کمتری برخوردار هستند.

در این جا این سوال ممکن است پیش بیاید که آیا طرفین می توانند داور زن انتخاب کنند یا حتما ملزم اند داوری که انتخاب می‌کنند مرد باشد؟

در پاسخ به این سوال باید گفت قانون گذار ما در این مورد سکوت کرده است به همین علت ما می توانیم این طور برداشت نماییم که انتخاب داور زن در این جا مشکلی ندارد و ما حتما ملزم نیستیم که داور مرد انتخاب کنیم.

 

داوری در دعاوی خانوادگی

 

حال اگر زوجین به چنین فردی با این شرایط و مشخصات دسترسی نداشتند یا اگر زوجین به این افراد دسترسی دارند ولی آن ها داوری را قبول نمی کنند، هر یک می توانند داور خود را از بین افراد واجد صلاحیت و شرایط دیگر تعیین و معرفی نمایند.

پس از انتخاب داوران واجد شرایط (شرایطی که در قانون تعیین شده بود) از سوی زوجین، دادگاه بلافاصله در وقت فوق العاده جلسه توجیهی تشکیل می دهد و به داوران مهلت متعارفی می دهد تا نظر خود را در مورد این زن و شوهر اعلام نمایند و اگر داوران به صلاح دیدشان نیاز به وقت بیشتری داشته باشند، این مهلت قابل تمدید است.

داوری در دعاوی خانوادگی

داوران باید طبق قانون حداقل 2 جلسه با حضور طرفین تشکیل دهند و تمام تلاش خود را برای ایجاد صلح و آشتی بین زن و شوهر بنمایند اما اگر تلاش های داوران به نتیجه نرسید و هم چنان زوج و زوجه حاضر به ادامه زندگی مشترک نبودند، قاضی با ورود به دعوا و بررسی شرایط و دلایل ابراز شده توسط زوجین، اقدام به صدور گواهی عدم امکان سازش می نماید سپس زوج و زوجه را به دفاتر رسمی طلاق ارجاع می دهد

بنابراین پس از گذراندن مراحل داوری و عدم دریافت نتیجه، با صدور گواهی عدم امکان سازش از سوی دادگاه، دفاتر رسمی طلاق خطبه طلاق را میان زوجین جاری می کنند.

 

موسسه حقوقی وکیل برتر آماده ارائه خدمات حقوقی و معرفی وکیل به شما بازدیدکنندگان محترم می باشد. از جمله این خدمات می توان به وکیل ملکی ، وکیل مهریه تهران می باشد و از دیگر خدمان موسسه این است که سعی بر این دارد با توجه به اینکه شما کاربران محترم به برخی از صفحات داخلی سایت بر می خورید  و ممکن است به صفحات اصلی مثل وکیل پایه یک ، وکیل پایه یک دادگستری ، وکیل دادگستری  ، مشاوره حقوقی ، رابطه نامشروع زن ، شماره وکیل که بیشترین بازدید ها را دارند برخورد نکنید ما این لینکها را برای دسترسی آسانتر شما داخل صفحات سایت قرار دادیم

5/5 - (3 امتیاز)