رانندگی در حالت مستی

 

حتما شما هم تا به حال به دفعات مکرر در اخبار و رسانه ها شنیده اید که تصادفات یکی از رایج ترین، حوادث در کشور ما می باشد، به طوری که در یک نظرسنجی جهانی که انجام شده بود کشور ما ایران دومین کشور حادثه‌خیز به علت تصادفات رانندگی شناخته شده است .

 

طبیعتاً این موضوع نیازمند اتخاذ تدابیر و اقدامات لازم برای شناخت علل و جلوگیری از افزایش آمار این گونه حوادث در جامعه می‌باشد.

 

یکی از معمول ترین علت حوادث رانندگی ،تصادف به علت هوشیار نبودن راننده و استفاده از مشروبات الکلی گزارش شده است .که آسیب های جدی و عمیق مالی و جانی به همراه داشته است. در این نوشتار قصد داریم به بررسی جرم رانندگی در حالت مستی و شرایط آن بپردازیم.

 

در قوانین ونظام حقوقی کشورما ،رانندگی در حالت مستی جرم است ومجازات به همراه دارد. یکی از انتقادات وارده  به جرم  دانستن رانندگی در حالت مستی ، این می باشد که پس ،در کشور های غربی و اروپایی که مصرف الکل ومشروبات ازاد است ،رانندگی در حالت مستی جرم نیست و بنابراین مجازاتی را در پی نخواهد داشت.

 

ولی نکته قابل توجه این است که حتی کشورهایی که در آنها مصرف مشروبات الکلی آزاد می باشد در جهت بازدارندگی و جلوگیری از خسارت های این گونه حوادث ،رانندگی در حالت مستی را جرم انگاری کرده اند و برای آن مجازات هایی تعیین شده است.

 

پس در ادامه لازم است ابتدا مجازات این نوع از جرم را مشخص کنیم سپس بیان کنیم که تحت چه شرایطی فرد مستحق این مجازات خواهد بود.

 

مجازات جرم رانندگی در حالت مستی

 

اگر کسی در حالت مستی رانندگی کند به مجازات های زیر محکوم می شود:

 

اول :اینکه طبق ماده 265قانون مجازات اسلامی شرب خمر در زمره حدود می باشد لذا مرتکب ان به 80 ضربه شلاق محکوم می شود.

دوم  :از انجایی که در حالت عادی اگر راننده ای در اثر بی احتیاطی ،بی مبالاتی ،عدم مهارت یا عدم رعایت نظامات دولتی تصادف کند وموجب قتل غیر عمدی فردی شود به شش ماه تا سه سال حبس و پرداخت دیه در صورت مطالبه اولیای دم محکوم می شود.  ودرصورتی که جهات مذکور منجر به صدمه بدنی شود مرتکب به یک تا پنج ماه حبس محکوم می شود.

 

حال طبق ماده 718قانون مجازات اسلامی اگر کسی با وسیله نقلیه موتوری در حالت مستی، اقدام به رانندگی کند عمل وی جزء موارد تشدید کننده مجازات قرارمی‌گیرد و به موارد ذیل محکوم می‌شود:

  • در صورت رانندگی در حالت مستی و وقوع تصادف ،مرتکب به بیش از دو سوم حداکثر مجازات قانونی محکوم می گردد .

 

یعنی اگر تصادف منجر به فوت شود، علاوه بر پرداخت دیه، مقصر به حبس بین ۲ تا ۳ سال و در صورتی که تصادف منتهی به صدمه بدنی شود بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ روز حبس محکوم می گردد همچنین دادگاه می‌تواند علاوه بر مجازات ذکر شده مرتکب را برای مدت یک تا پنج سال از حق رانندگی محروم نماید.

منظور از حداکثر مجازات قانونی و بیش ازدو سوم مجازات مذکور چیست وچگونه اعمال می شود؟

همان طور که بیان شد مجازات تصادف منجر به فوت در حالت عادی علاوه بر پرداخت دیه،  شش ماه تا سه سال حبس می باشد پس طبق این گفته، منظور از حداکثر مجازات قانونی  3سال است .

حال اگر این تصادف به علت مستی رخ بدهد مرتکب به بیش از دوسوم حداکثر مجازات قانونی محکوم می شود بدین معنی که دوسوم سه سال را حساب میکنیم که می شود دوسال ،ودر مرحله بعد مرتکب را به بیش از این مقدار یعنی حبس بین دوتا سه سال، محکوم میکنیم.

 

  • رانندگی در حالت مستی و مصرف روانگردان‌ها و موارد دیگر از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی تخلف محسوب شده و مرتکب آن محکوم به پرداخت 400هزار تومان جریمه رانندگی می باشد.

 

پس رانندگی در حالت مستی متضمن دونوع مجازات متفاوت خواهد بود یک نوع آن،مجازاتی است که بر مبنای جرم بودن آن و طبق قانون مجازات اسلامی تعیین شده است ،ونوع دیگر به لحاظ تخلف از قوانین راهنمایی ورانندگی است .بنابراین این دو مجازات قابل جمع می باشند ومرتکب به هر دوی آن ها محکوم می شود.

 

شما میتوانید از یک وکیل دادگستری مجرب در امور حقوقی استفاده کنید. همین الان با ما تماس بگیرید.داشتن یک وکیل خوب میتواند بخش عمده ای از مشکلات شما را حل کند

 

در حال حاضر، برای رسیدگی به جرم رانندگی در حالت مستی دادسرای ناحیه 21تهران که به دادسرای ارشاد معروف است صالح به رسیدگی  می باشد.

 

نکته قابل توجه این است که در اعمال مجازات نسبت به کسی که در حالت مستی رانندگی کرده فرقی نمی کند که زن باشد یا مرد ولی اگر مرتکب فاقد شرایط مسئولیت کیفری باشد مثل اینکه مجنون یا صغیر باشد و هنوز به سن قانونی نرسیده باشد از مجازات معاف می باشد .

 

 

مرتکب در چه شرایطی به مجازات مقرر برای رانندگی در حالت مستی محکوم میشود؟

 

اگر پلیس راهنمایی و رانندگی به فردی که در حال رانندگی است مشکوک شده باشد که وی مرتکب مصرف مشروبات الکلی شده است با روش هایی مانند دستگاه های تشخیص مصرف مشروبات الکلی و آزمایشهای خون و ادرار این موضوع را احراز می‌کند و متوجه می‌شود.در صورتی که برای پلیس روشن شود که راننده در حین رانندگی مست بوده است راننده مجرم است. و قابل تعقیب  و پیگیری توسط سیستم قضایی می باشد.

 

البته همانطور که قبلاً هم بیان کردیم این موضوع در صورتی است که فرد دارای موانع مسئولیت کیفری مثل عدم رسیدن به سن قانونی و جنون و موارد دیگر نباشد.

امتناع راننده از دادن تست الکل :

اگر راننده از دادن تست الکل ویا رفتن به مرکز پزشک قانونی امتناع کرد ،این امتناع می تواند قرینه ی مثبته ای بر مجرم بودن و مست بودن وی باشد .بدین معنی که همین که فرد از مراجعه به پزشک قانونی ویا دادن تست الکل خودداری میکند پس حتما مست بوده واز عواقب مشخص شدن آن هراس دارد وبه همین خاطر امتناع می کند .

ولی از طرفی هم، باید توجه داشته باشیم که صرف تست ندادن فرد دلیل بر ارتکاب جرم محسوب نمی شود و لازم است که پلیس با دقت لازم به بررسی آن بپردازد .

بیمه شخص ثالث در تصادفات ناشی از رانندگی در حالت مستی:

 

بر اساس قانون بیمه، بیمه شخص ثالث باید خسارت های ناشی از تصادفات رانندگی را پرداخت کند و فرقی نمی‌کند که این تصادف به علت مستی بوده یا به علت نداشتن گواهینامه، در همه این حالات به دلیل این که موضوع بیمه شخص ثالث وسیله نقلیه می باشد و نه راننده ، بیمه مکلف به پرداخت خسارت می باشد.

 

چنانچه تصادف در حالت مستی اتفاق افتاده باشد،بیمه بعد از پرداخت خسارت می تواند به راننده ای که در حالت مستی رانندگی کرده و منجر به تصادف شده است مراجعه کند و خسارت پرداختی خود را از او مطالبه نماید.

موسسه حقوقی وکیل برتر

به ما رای دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *