مالیات غیر مستقیم

مالیات غیر مستقیم

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که موقع نقل و انتقال ملک یا  احتساب درآمد ماهانه یا سهمیه ارث و مواردی از این قبیل با اصطلاحی به نام مالیات آشنا شده اید و سر و کارتان به حساب و کتاب مالیاتی افتاده است.

شما در موارد متعددی مالیات پرداخت کرده اید بدون آن که متوجه انواع آن و یا تعریفی از آن باشید. در این نوشتار قصد داریم شما را با تعریف مالیات و نوع خاصی از مالیات ها به نام مالیات غیر مستقیم آشنا کنیم.

موسسه حقوقی وکیل برتر در دپارتمان حقوق مالیاتی با در اختیار داشتن یک تیم متشکل از وکیل دادگستری و مشاوران حقوقی متخصص امور مالیاتی آماده ارائه خدمات در زمینه دعاوی مالیاتی به مودیان محترم می باشد.

 

مالیات چیست

مالیات یک نوع هزینه اجتماعی اجباری است که تمام اشخاص اعم از حقیقی و حقوقی در یک جامعه موظفند که درصدی از درآمد و اموال خود را برای تامین هزینه های عمومی به دولت بپردازند.

 

از آنجایی که دولت ابزار و امکانات دستیابی به درآمدها و سودها را فراهم ساخته است مالیات در واقع انتقال بخشی از درآمدهای جامعه و سود فعالیت‌های اقتصادی به دولت می باشد.دولت این مالیات را جهت تامین سرمایه لازم برای عمران و آبادانی کشور و انجام خدمات عمومی به کار می‌گیرد.

 

از مهمترین مزایای مالیات می توان به تثبیت یا کاهش نرخ تورم در جامعه ،تقویت زیرساخت‌های اقتصادی و حفظ  نظم و امنیت مردم و جامعه و غیره نام برد.

مالیات مربوط به قرن های اخیر نمی باشد بلکه انسان از زمانی که زندگی اجتماعی را آغاز کرده است برای تداوم حیات اجتماعی خود هزینه هایی را می‌پرداخته است.

مالیات در ایران از زمان هخامنشیان تا کنون وجود داشته است که در زمان قدیم خراج نام داشت. خراج دریافت شده صرف هزینه‌های دربار،جنگ ،کشورگشایی و توسعه اقتصادی می شد و نحوه گرفتن و اخذ آن نیز در طی دوران ها و در جوامع مختلف متفاوت بوده است.

 

مالیات ها در کشور ما، به دو دسته مستقیم و غیر مستقیم تقسیم می شوند. مالیات مستقیم همان طور که از نام آن مشخص است مالیاتی است که به طور مستقیم از درآمد و دارایی افراد أخذ می شود و مالیات غیر مستقیم نیز ، مالیاتی است که  در واقع پرداخت کننده آن مشخص و معین نیست، به عبارت دیگر مالیات هایی است که به طور غیر مستقیم بر کالاهای مشخص و مصرفی اشخاص وضع شده و از مصرف کنندگان آن دریافت می شود.

مهمترین مالیاتهای غیر مستقیمی که در نظام مالیاتی کشور ما أخذ می‌شود عبارتند از:

 1- حقوق و عوارض گمرکی

2-  مالیات بر مصرف

3 – مالیات بر ارزش افزوده

حقوق و عوارض گمرکی

این نوع از مالیات که بانام تعرفه های گمرکی نیز معروف است تابع سیاست های کلان بازرگانی و شرایط اقتصادی کشورهاست

و بدین صورت است که بابت صادرات و واردات کالا درصدی از قیمت آن ها مشمول حقوق وعوارض می شود که به آن حقوق و عوارض گمرکی می گویند.

این نوع مالیات یک نوع مالیات غیر مستقیم  و یکی از راه های درآمد زایی دولت محسوب می شود و بیشتر در جهت حمایت از صنایع داخلی به کار می رود .

 

 

مالیات بر مصرف 

این نوع مالیات مالیاتی است که مصرف کنندگان کالاهای خاصی زمانی که آن کالا را می خرند درواقع مالیات مربوط به آن را نیز پرداخت می کنند.

و هر کس که کالای بیشتری مصرف کند مالیات بیشتری نیز می‌پردازد. مالیات بر مصرف کالاهایی از جمله بنزین و سیگار از نوع مالیات غیرمستقیم است.

 مالیات بر ارزش افزوده

منظور از این نوع مالیات در واقع همان‌طور که از نام آن مشخص است ارزش افزوده کالا و خدمات در هنگام عرضه آنها و یا صادرات و واردات آنها است بدین صورت که تفاوت بین کالا و خدمات عرضه  شده با ارزش کالا و خدمات خریداری شده در دوره معین تحت شمول مالیات بر ارزش افزوده قرار می گیرد. در نهایت هزینه این نوع مالیات از مصرف کننده نهایی دریافت می‌شود.

همان‌طور که دیدیم مالیات یکی از منابع مهم درآمد دولت محسوب می‌شود و بر این اساس برنامه ریزی برای وصول کامل مالیات و جایگزین کردن درآمدهای مالیاتی به جای درآمدهای نفتی که در بیشتر موارد ناپایدارند از اساسی ترین محورها برای برنامه ریزی جهت توسعه اجتماعی و اقتصادی کشور محسوب می‌شود.

موسسه حقوقی وکیل برتر در دپارتمان حقوق مالیاتی با در اختیار داشتن یک تیم متشکل از وکلای پایه یک دادگستری و مشاوران حقوقی متخصص امور مالیاتی آماده ارائه خدمات در زمینه دعاوی مالیاتی به مودیان محترم می باشد.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *