دیه پاره شدن پرده بکارت چگونه محاسبه می شود ؟

از آن جایی که ممکن است پرده بکارت دختران به هر دلیلی از قبیل تجاوز جنسی ، افتادن یا پرت شدن ، فعالیت سنگین ورزشی ، یا علل خارجی دیگری از بین برود لذا لازم است که احکام آن به تفکیک مورد بررسی قرار بگیرد . زیرا در صورتی که از بین رفتن پرده بکارت عمدی و با تجاوز جنسی صورت بگیرد دارای مجازات سنگینی خواهد بود که در ادامه به آن اشاره می نماییم .

منظور از ازاله بکارت چیست ؟

خراشیدگی، ساییدگی و پاره شدن پرده ی بکارت را که همراه با خون مردگی و تورم و یا جاری شدن خون باشد ازاله بکارت گویند. ونکته قابل ذکر این است که خونریزی دلیل پاره شدن پرده بکارت نیست. همچنین عدم خونریزی نیز به معنی پاره شدن پرده بکارت در گذشته نمی باشد. درواقع در ابتدای مجرای تناسلی و در مدخل واژن زنانه یک پرده لطیفی وجود دارد که بعد از پاره شدن آن به شکل زوائدی نامنظم دیده می شود.

انواع پرده بکارت

این پرده دارای سوراخ مرکزی بوده که انواع گوناگونی دارد. انواع مختلف پرده ی بکارت عبارت اند از:

  1. پرده ی بکارت حلقوی
  2. پرده ی بکارت مثلثی
  3. پرده ی بکارت غربالی
  4. پرده ی بکارت هلالی
  5. پرده ی بدون منفذ که دختران تا زمان بلوغ متوجه ی این وضع خود نمی شوند.

البته بعضی دختران نیز به صورت طبیعی پرده بکارت ندارند.

 دیه پاره شدن بکارت

در رابطه با دیه پاره شدن پرده ی بکارت دختر مجرد نیز باید گفت: چنانچه پاره شدن پرده بکارت با رضایت خود دختر انجام شود، دیه ی آن ارش البکاره است. گفتنی است در اکثر پرونده ها، ارش البکاره 2 % دیه ی کامل تعیین شده است. اما اگر این کار بدون رضایت دختر انجام شده باشد، دیه ی دختر همان مهرالمثل خواهد بود.

رضایت دختر مجنون یا نابالغ که به این عمل رضایت واقعی نداشته، در حکم نارضایتی خواهد بود. اگر فردی به غیر از شوهر، زن را ازاله ی بکارت نماید، ضامن بوده و میزان ارش ازاله ی بکارت، همان مهرالمثل خواهد بود.

چنانچه مردی با زنی به این شرط ازدواج کرده باشد که وی باکره باشد ولی در حقیقت امر، زن باکره نباشد، مرد این حق را دارد که عقد را فسخ نماید یا مابه التفاوت باکره بودن و نبودن را از زن بگیرد. همچنین این حکم برای زنی که  باکره نباشد و پرده ی بکارت خود را ترمیم نموده باشد، اجرا می شود.

چنانچه پس از عقد مشخص شود که زن باکره نبوده، مرد حق فسخ نداشته، مگر این که شرط بکارت نموده باشد.

چنانچه پرده ی دختر با انگشت و یا چیز دیگری پاره شده باشد، اگر موجب پارگی مثانه و عدم ضبط ادرار باشد، به غیر از دیه ی کامل، مهرالمثل هم تعلق می گیرد.

اما اگر منجر به پارگی مثانه نشده باشد، تنها همان مهرالمثل به او تعلق می گیرد و در هر دو حالت اگر این کار توسط اجنبی انجام شده باشد، مطابق قانون مرتکب تعزیر می باشد.

از جهت میزان دیه تفاوتی میان پاره شدن عمدی و غیر عمدی وجود ندارد. بنابر این در هر دو حالت همان مهر المثل می باشد.

ازاله ی ناقص بکارت

پرده ی بکارت طبق نظر پزشکی قانونی به 12 ناحیه تقسیم شده که در اصطلاح به آن ساعت گویند. در واقع این پرده از یک شروع شده و به دوازده ختم می شود. مثلا پزشکان در گواهی خویش می نویسند: در ساعت 7 و 8 پارگی وجود دارد.

طبق قانون، دیه ی ازاله ی ناقص بکارت نیز همان مهرالمثل خواهد بود.

چنان چه در این زمینه سوالی داشتید مشاورین حقوقی و کارشناسان حقوقی ما در موسسه حقوقی وکیل برتر در خدمت شما عزیزان هستند . و می توانند در این زمینه به دغدغه های شما پاسخ دهند . 

به ما رای دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *