کیف قاپی و مجازات آن

امروزه کیف قاپی به یکی از جرایم شایع تبدیل شده است . معمولا کیف قاپی به انگیزه های مختلف و بیشتر توسط معتادان و سارق هایی که به علت فشار اقتصادی مجبور به دزدی شده اند رخ می دهد . ما نیز در این نوشتار قصد داریم تا شمارا با مفهوم کیف قاپی و مجازات  آن آشنا نماییم .

به دو پرونده زیر توجه نمایید

خیالش راحت بود که داخل پیاده رو، گوشی همراه چند میلیون تومانی اش از سرقت در امان است به خاطر همین با خیال راحت، آن را کنار گوش گرفته بود و صحبت می کرد. اما یک آن به خود آمد که دیگر از گوشی خبری نبود.

به ثانیه ای نکشید که جوانی چُست و چابک گوشی را از میان دستانش بیرون کشید و به سمت خیابان دوید. همان جا هم سوار بر موتوری که در انتظارش بود، شد و فرار کرد. آن یکی هم که انگار کلا بی خیال بود. وسط چهار راه شلوغ بی توجه به اطراف با تلفن همراه صحبت می کرد. دزدیدن گوشی او راحت تر از آن بود که فکرش را بکنی .

جوانی که ترک موتور، سوار بود بدون دردسر گوشی را کشید و بر خلاف جهت خودروها فرار کرد. این جور ماجراها را این روزها بیشتر از قبل می شنویم که می تواند چند دلیل داشته باشد. بی شک دلیل اول می تواند افزایش قیمت گوشی به خصوص گوشی های برند باشد که دزدها را بیشتر از قبل وسوسه می کند و نیز افزایش تعداد افرادی که گوشی دارند.

در پی چندین فقره کیف قاپی در سطح شهر دورود ، ماموران پلیس آگاهی این فرماندهی ،موضوع را بصورت ویژه در دستور کار قرار دادند . کارآگاهان با اقدامات اطلاعاتی و همکاری مالباختگان ، سرنخ هایی از سرکرده باند را در یکی از مناطق آلوده و جرم خیز شهرستان شناسائی کردند . سرکرده اعضای باند در عملیاتی غافلگیرانه دستگیر و جهت تحقیقات فنی به پلیس آگاهی دلالت داده شد .

در بازجویی فنی بعمل آمده مشخص شد سارق حرفه ای سابقه دار با همدستی سه نفر با خودرو و موتور سیکلت در سطح شهرستان دورود اقدام به کیف قاپی می کردند .

سرباند کیف قاپ و همدستانش تاکنون به 12 فقره سرقت اعتراف کردند. وسرانجام  متهمان پس از بازسازی صحنه سرقت و با تکمیل تحقیقات به مرجع قضائی معرفی شدند.

در مواجهه با کیف قاپی چه کنیم ؟

در صورتی که گرفتار کیف قاپی شدید ابتدا خون سردی خود را حفظ کنید،در صورتی که مورد کیف قاپی قرار گرفته اید می بایست به کلانتری یا دادسرای محل یا دادگاه کیفری وقوع جرم مراجعه نموده و شکایت خود را به صورت کتبی تقدیم نمایید. پس از این مرحله کلانتری یا دادسرای مربوطه پرونده را به دادگاه کیفری ارسال خواهد نمود

و سپس به دنبال جمع اوری ادله و یا مدارکی از صحنه جرم باشید برای مثال اگر در نزدیکی صحنه جرم دوربین مدار بسته ای موجود بوده است می توانید از تصاویر ظبط شده توسط دوربین مدار بسته برای کمک به پلیس و شناسایی مرتکب جرم استفاده نمایید . هم چنین شهادت شهودی که در صحنه جرم حضور داشته اند می تواند کمک زیادی به شما دررسیدگی سریع تر به شکایتتان نماید .

اقدامات احتیاطی در کیف قاپی

هر چه که هست کمی هوشیاری ما می تواند این دزدان را در تلاش شان برای دزدیدن گوشی های میلیونی ناکام بگذارد. برای ارتکاب سرقت گوشی وجود سه عامل؛ سارق بالقوه و با انگیزه، بزه دیده و محیط مساعد، برای وقوع جرم موثر است. به عبارت دیگر افزایش استفاده از تلفن همراه با سهل انگاری و بی توجهی به توصیه‌ها، سارقان را به ارتکاب موبایل قاپی خصوصا از گروه‌های در معرض سرقت مانند زنان، کودکان، افراد کهن سال و… ترغیب می‌کند.

دقت نظر و کنترل روی فروش سیم کارت و همچنین گوشی‌های همراه نه تنها باعث کم شدن سرقت گوشی می شود بلکه کلاهبرداری هایی که از طریق سیم کارت های مسروقه انجام می شود، نیز کاهش پیدا می کند. به خانواده‌ها توصیه می شود: با توجه به بازگشایی مدارس، والدین حتما از در اختیار قرار دادن گوشی‌های همراه گران قیمت به دانش آموزان خودداری کنند تا زمینه سرقت برای سارقان فراهم نشود.

جیب بری بیشتر در ایستگاه های پرتردد مترو یا بی آرتی صورت می گیرد و کافی است که شهروندان در چنین شرایطی گوشی همراه خود را به نحوی نگهداری کنند که در دسترس سارقان جیب بر قرار نگیرد به ویژه آن که معمولا گروه های جیب بر، اقدامات خود را به صورت دو یا سه نفره انجام می دهند.

در بحث قاپ زنی و تصاویری که ازدوربین های مداربسته یا اعترافات افرادی که دستگیر شده اند به دست آمده است، مشخص شده که قاپ زن ها اغلب به دنبال گوشی های گران قیمت هستند به ویژه در شرایط کنونی که گوشی های اندروید و هوشمند برند، افزایش قیمت بالایی دارند.

همچنین این تصاویر حاکی از آن است که سرقت درست در زمانی انجام شده که گوشی توسط افراد به وسیله دو انگشت گرفته شده وشخص قاپ زن که موتور سوار است خیلی راحت با دراز کردن دست، گوشی را در کمتر از 3 تا 4 ثانیه می قاپد و بلافاصله در فاصله زمانی کوتاهی متواری می شود و از آن جا که افرادی که مورد سرقت قرار می گیرند، آمادگی ذهنی برای سرقت ندارند تا مدتی گیج هستند و نمی توانند اقدامی انجام بدهند.

شهروندان باید در زمان مکالمه از طریق گوشی تلفن همراه، به تردد افراد غریبه به ویژه افراد جوان در اطراف خود دقت کنند، اظهار کرد: در تصاویر صحنه های مربوط به سرقت به خوبی مشهود است در زمانی که مال باخته بدون توجه به اطراف خود در حال مکالمه است، شخص دیگری برای چند دقیقه دور او می چرخد و فرد اصلا به حضور او در کنارش دقت نمی کند.

و به ناگاه گوشی تلفن توسط همان فرد به سرقت می رود و در مواردی در حالی که فرد در کنار محل کسب و کار خود روی صندلی نشسته و غرق در فضای مجازی است سارق از موتور پیاده می شود و گوشی را می قاپد و به سرعت به همراه موتور سوارش که با فاصله کمی بر خلاف حرکت مسیر خودروها منتظر ایستاده، فرار می کند به عبارتی سارق از “تایم غافلگیری” استفاده می کند به هر صورت تمام این سرقت ها با سوء استفاده از هوشیار نبودن شهروندان درباره محیط اطراف آن ها صورت می گیرد .

مجازات کیف قاپی

ماده 657 قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات در این زمینه مقرر می دارد :

هر کس مرتکب ربودن مال دیگری از طریق کیف‌زنی – جیب‌بری و امثال آن شود به حبس از یک تا پنج سال و تا (۷۴) ضربه شلاق ‌محکوم خواهد شد.

گاهی ممکن است کیف قاپ علاوه بر کیف قاپی، مرتکب آزار و اذیت قربانی (مجنی علیه) نیز بشود یا به وسیله اسلحه وی را تهدید نماید طبق ماده ۶۵۲ همین قانون، مجازات مرتکب تشدید شده و به سه تا ده سال حبس و تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده و در صورتی که این آزار و اذیت منتهی به ورود صدمه به قربانی گردد حداکثر مجازات یعنی ده سال حبس را برای ایشان در پی خواهد داشت.

موسسه حقوقی وکیل برتر نیز با در اختیار داشتن وکیل پایه یک دادگستری و مشاورین حقوقی پاسخ گوی سوالات شماست . ومی تواند در تعقیب و پیگیری مراحل دعاوی کیفری یاری تان نماید .

 

5/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *