گواهی تجرد

گواهی تجرد چیست و چگونه صادر می شود؟

امروزه ازدواج یکی از پیمان های بسیار مهم در طول زندگی انسان می باشد از این جهت که دو انسان با یکدیگر پیمان می بندند که تا اخر عمر کنار هم زندگی کنند واساس این زندگی بر صداقت و اعتماد متقابل استوار است. لذا اگر در این بین حیله و فریبی صورت بگیرد  باعث سوءاستفاده از این امر مقدس شده است.

این در حالی است که یکی از مصادیق شایع جرم  فریب در ازدواج، اعلام نکردن ازدواج قبلی یکی از طرفین عقد می باشد یعنی یکی از مواردی که طرفین بر مبنای آن عقد ازدواج خود را منعقد می کنند مجرد بودن طرف مقابل است واصل را براین می گذارند که زن یا مرد مقابلشان قبلا ازدواجی نکرده است. 

 

ولی گاها مشاهده می شود که مردی که قبلا سابقه ازدواج و یا جدایی از همسر را داشته، وقتی به خواستگاری دختر می رود خود را مجرد معرفی می کند، یا حتی ممکن است مردی قبلا ازدواج کرده و همسر دارد از باب تجدید فراش ازدواج قبلی خود را مخفی کند و از این طریق به خواستگاری زنی دیگر  برود، از طرف دیگر این احتمال فریب در ازدواج ممکن است از طرف زن نیز رخ دهد و او نیز ازدواج قبلی خود را از مرد پنهان کند.

اهمیت این مسأله به گونه است که حتی قانون و عالم حقوق نیز به آن پرداخته است و تدابیری را برای جلوگیری از این سوءاستفاده ها و فریب در ازدواج اندیشیده است که یکی از مهم ترین راهکارها أخذ گواهی تجرد است.

گواهی تجرد چیست؟

این گواهی بر مبنای اطلاعات مندرج در شناسنامه صرفا برای صاحب سند و بر اساس درخواست خودش یا وکیل قانونی او صادر می شود.

ثبت این درخواست به صورت اینترنتی نیز امکان پذیر است. برای این کار می توانید به پایگاه اینترنتی سازمان ثبت احوال کشور کرده وبه قسمت ثبت درخواست گواهی تجرد مراجعه نمایید.

علاوه بر این، گواهی تجرد یکی از مدارک لازم برای استخدام در برخی مشاغل خاص، سفر به خارج از کشور ثبت تعدادی از ازدواج ها و حتی ادامه تحصیل در برخی از مقاطع است.

چگونه گواهی تجرد بگیریم؟

هر شخصی که قصد گرفتن گواهی تجرد رادارد می تواند با مراجعه به ادارات ثبت احوال خود و یا اداره سجلات و احوال شخصیه در وزارت امور خارجه و یا نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور در خواست صدور گواهی تجرد را بنماید.

اگر متقاضی صدور گواهی مذکور در داخل کشور اقامت دارد باید به اداره کل ثبت احوال امور خارجه واقع در خیابان امام خمینی (ره) نبش خیابان شیخ هادی پلاک 108 ، ساختمان شماره 6 سازمان ثبت احوال و یا نزدیکترین اداره ثبت احوال محل سکونت خود مراجعه و درخواست خود را ارائه نماید.

اگر در خارج از کشور نیز اقامت دارد باید به نزدیکترین نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور مراجعه و در خواست خود را ارائه کند .

چه مدارکی برای اخذ گواهی تجرد لازم است ؟

مدارکی که متقاضی گواهی عدم تجرد باید به همراه داشته باشد عبارتند از :

1.      اصل و تصویر کلیه صفحات شناسنامه

2.      اصل و تصویر کارت شناسایی ملی

3.      پرداخت هزینه طبق تعرفه جاری ( پرداخت هزینه فقط در محل تحویل وباذارائه کارت بانکی مقدور است )

 

مدت زمان صدور گواهی 

معمولا این گواهی سریعا و معمولا ظرف مدت یک روز صادر می شود.

چه اشخاصی می توانند برای درخواست این گواهی اقدام کنند؟

علاوه بر صاحب شناسنامه امکان أخذ این گواهی توسط شخصی دیگر نیز وجود دارد در صورتی که این شخص دارای وکالتنامه رسمی باشد و در آن أخذ گواهی تجرد صراحتا ذکر گردیده باشد.

چند نکته

اگر متقاضی اخذ گواهی تجرد قصد ارائه این گواهی به مقامات خارجی را دارد باید ابتدا گواهی را از طریق دارالترجمه رسمی ترجمه کند و پس از تایید امور دفتر مترجمان دادگستری به تایید وزارت امور خارجه برساند.

افراد می توانند با مراجعه به پورتال سازمان ثبت احوال کشور به نشانی اینترنتی www.sabteahval.ir فرم درخواست را تکمیل و به صورت اینترنتی ارسال کنند، پس از اینکه بررسی های لازم انجام شد پیغامی مبنی بر اماده بودن گواهی تجرد برای متقاضی ارسال می شود و او می تواند جهت دریافت آن حضورا اقدام کند.

 

موسسه حقوقی وکیل برتر آماده ارائه خدمات حقوقی به شما بازدیدکنندگان محترم می باشد. از جمله این خدمات می توان به وکیل ملکی ، وکیل مهریه می باشد و از دیگر خدمان موسسه این است که سعی بر این دارد با توجه به اینکه شما کاربران محترم به برخی از صفحات داخلی سایت بر می خورید  و ممکن است به صفحات اصلی مثل وکیل پایه یک ، وکیل پایه یک دادگستری ، وکیل دادگستری  ، مشاوره حقوقی ، رابطه نامشروع زن ، شماره تلفن وکیل که بیشترین بازدید ها را دارند برخورد نکنید ما این لینکها را برای دسترسی آسانتر شما داخل صفحات سایت قرار دادیم

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *