صورت معاملات فصلی یعنی چه؟

این عبارت در دنیای مالیات  و مسائل مالیاتی چندان نا آشنا نیست. مالیات فصلی یا همان صورت معاملات فصلی نوعی از ابراز و اعلام درآمد است که از اجرای آن چند سالی می گذرد.در واقع ارسال صورت معاملات فصلی توسط کسب و کارها برای محاسبه مالیاتی است که باید توسط کسب و کارها پرداخت شود.

سازمان امور مالیاتی برای رعایت حال مودیان و افرادی که موظف به پرداخت مالیات هستند در ماده ۱۶۹  قانون مالیات های مستقیم به وضوح و شفاف در مورد صورت معاملات فصلی صحبت کرده است .در بخشی از این ماده آمده است، معاملات کوچک یعنی معاملاتی که مبلغ آنها تا ده درصد حد نصاب تعیین شده است، نیازی به ارسال ماهانه نداشته و مودیان می توانند لیست و فهرست این معاملات را به صورت کلی و هر سه ماه یکبار ارسال کنند.

یعنی همه خرید و فرش های کوچک با هم بعد از سه ماه ارسال همه سازمان ها و شرکت های خصوصی و دولتی که خرید و فروش انجام می دهند، باید صورت آن را حداکثر تا یک ماه بعد از انجام معامله به سازمان امور مالیاتی ارسال کنند. انجام این کار می تواند به صورت الکترونیکی و یا به صورت کاغذی و سی دی صورت گیرد. آنچه که مهم است ارسال به موقع این مدارک بوده که می تواند از جرایم متعاقب ارسال با تاخیر جلوگیری کند.

درواقع صورت معاملات فصلی یک صورت مالی است که در آن به همه خرید و فروش هایی که توسط یک شخص حقیقی یا حقوقی در یک فصل انجام شده است اختصاص داده میشود. اطلاعاتی که باید در این صورت ارائه شود شامل تمام مبادلات آن کسب و کار به همراه جزئیات مربوط اطلاعات طرف های معاملات و بسیاری از جزئیات دیگر است.

علت ارسال فصلی صورت حساب ها

علت اصلی این موضوع ایجاد شفافیت و دقت و سادگی در انجام محاسبات است. بخش بخش شدن محاسبه این معاملات و ارسال آن از طرفی برای کسب و کارها نیز آسان تر خواهد بود، چرا که در پایان سال مالی ممکن است به دلیل ازدحام کار این مسئله باعث ایجاد دشواری های زیادی برای یک کسب و کار شود.

چه کسانی ملزم به ارسال صورت معاملات فصلی هستند؟

بر اساس قانون مالیات های مستقیم، سه دسته باید نسبت به تهیه و ارسال صورت معاملات فصلی اقدام کنند.

  • اشخاص حقوقی  شامل شرکت های مختلف
  • اشخاص حقیقی یا مشاغل
  • صاحبان مشاغلی که مشمول اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده می شوند

اگر صورت فصلی معاملات را به موقع ارسال نکنیم چه می شود؟

در ماده ۱۶۹ قانون مالیات های مستقیم در خصوص جریمه عدم ارسال صورت معاملات فصلی آمده است: این تخلف و همچنین عدم ارسال کد اقتصادی و یا استفاده از کد اقتصادی شخص دیگر و همچنین دادن کد اقتصادی خود به یک نفر دیگر جریمه ای معادل ۱۰ درصد مبلغ معامله انجام شده در بر خواهد داشت. نکته دیگر در خصوص این موضوع ارسال دیرهنگام و بعد از مهلت مدارک است که باعث می شود، یک درصد معامله ای که مدرک آن دیر ارسال شده مشمول جریمه شود.

اگر تا تاریخ تعیین شده برای ارسال صورت معاملات فصلی کد اقتصادی آماده نشد مودیان باید چه کار کنند؟

اگر مودی درخواست کد اقتصادی کرده اما تا زمان تعیین شده برای ارسال مدارک کد اقتصادی آماده نشود، رافع مسئولیت او نبوده و باید مدارک را با نام و نام خانوادگی و کد ملی در مهلت تعیین شده ارسال کند.

طریق ارسال صورت فصلی معاملات

برای ارسال این مدارک شرکت ها و سازمان های تجاری و کلیه اشخاص حقیقی می توانند به پورتال سازمان امور مالیاتی مراجعه کرده و بعد از طی مراحل ذکر شده و ارسال مدارک تعیین شده نسبت به ثبت اطلاعات اقدام نمایند. ضمنا همه افرادی که طبق قانون مشمول ارسال این مدارک هستند، می توانند از شرکت ها و موسسات مالی و حسابداری دارای مجوز کار در این خصوص هم کمک گرفته و از صفر تا صد این کار را به آنها بسپارند تا در اولین فرصت مدرک مربوط ارسال و مودی مشمول جرایم تعیین شده نشود.

 

روش های ارسال صورت فصلی معاملات

روش لوح فشرده

در این روش مودیان مالیاتی اطلاعات مربوط به  خرید و فروش خود را با توجه به فرمت های مشخص شده از سوی سازمان مالیاتی بر روی لوح فشرده ثبت و به سازمان امور مالیاتی ارسال می کند.

روش بر خط

روش بر خط ، روشی آنلاین برای ثبت اطلاعات مالیاتی است. مودیان مالیاتی با ثبت نام در سامانه مالیاتی ، یک نام کاربری و رمز عبور دریافت می کنند ، که با در اختیار داشتن نام کاربری و رمز ورود ، می توانند وارد سامانه شده و گزارش فصلی خود را درج و ثبت نهایی کنند. در این روش برای پیگیری و یا اصلاح اطلاعات ثبت شده ، حتما باید کد پیگیری را دریافت کنید.

[pbp id=2]

روش غیر بر خط

روش غیر بر خط ، روشی است که در آن مودیان مالیاتی با استفاده از نرم افزار های حسابداری موجود ، اطلاعات مالی خود را ذخیره و از طریق سایت سامانه مالیاتی کشور ،  گزارش فصلی خود را در آن ثبت می کنند. برای ورود اطلاعات ابتدا باید در سامانه مالیاتی ثبت نام و نام کاربری و رمز عبور را دریافت کنید تا بتوانید وارد سامانه شده  و اطلاعات خود را ثبت کنید و در نهایت کد پیگیری را حتما باید دریافت کنید تا بتوانید در صورت لزوم ،  اطلاعات خود را ویرایش کنید.

اگر خریدار یا فروشنده از اعلام کد اقتصادی خود امتناع کردند چه کار باید انجام دهیم؟

اگر خریدار و یا فروشنده از بیان کد اقتصادی خود امتناع نمایند، طرف دیگر معامله باید کد اقتصادی خود را به همراه مشخصات طرف مقابل به سازمان امور مالیاتی ارسال کند در این صورت فقط شخصی که کد اقتصادی ارائه نداده مشمول جریمه خواهد شد و طرف دیگر معامله دچار مشکل نمی شوند .

تداخل زمان ارسال صورت مالی با صورت معاملات پایان سال

اگر ارسال صورت معاملات فصلی با ارسال عملکرد مالی در پایان سال تداخل پیدا کند ارسال یکی به معنی عدم ارسال دیگری نخواهد بود و مودیان باید هر دو صورت را به صورت جداگانه به سازمان امور مالیاتی ارسال نمایند

وضعیت معاملات کوچک در لیست معاملات فصلی

برای معاملات که گردش مالی عمده ای برای شرکت محسوب نمی شوند و جزو معاملات کوچک هستند ذکر صورت کامل و جزیی معامله لازم نبوده و فقط باید به صورت عنوانی و در یک مجموعه فهرست وار به سازمان امور مالیاتی ابلاغ گردند.

 

 

4.8/5 - (11 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *