جرم مزاحمت و روش های اثبات آن

در ابتدای این مقاله اگر نیاز به وکیل حرفه ای دارید روی کلمه وکیل کلیک کنید تا اول اطلاعاتی در مورد وکیل داشته باشید و حدود و اختیارات آن

مزاحمت افراد برای یکدیگر در جامعه امروزه به یکی از شایع ترین دعواهای مطرح در دادگستری تبدیل شده است . هم چنین ورود فناوری های جدید و فراگیر شدن صفحات مجازی هم چون تلگرام ، اینستاگرام ، فیسبوک و… به این مشکلات دامن زده است .

افراد ممکن است به انگیزه های مختلف هم چون انتقام ، سر کار گذاشتن طرف مقابل ، سود جویی و موارد دیگر مزاحم دیگران شوند .

از آن جایی که در قانون مجازات اسلامی برای حقوق افراد و از جمله مالکیت ، آسایش ، حریم خصوصی جایگاه ویژه ای قائل شده اند. لذا مزاحمت برای دیگران جرم است و در صورت اثبات توسط شاکی ، مجازات هایی را در پی خواهد داشت .

ما نیز در این نوشتار قصد داریم شما را با مفهوم مزاحمت و روش های اثبات آن آشنا نماییم .

جرم مزاحمت انواع مختلفی دارد که مهم ترین ان ها عبارتند از

  1.  مزاحمت تلفنی
  2.  مزاحمت از حق
  3. مزاحمت برای بانوان

قبل از خواندن این مقاله اگر نیاز به وکیل دادگستری دارید و یا ثبت شرکتها  و ثبت برند این مقالات را نیز مطالعه کنید

مزاحمت تلفنی

منظور از مزاحمت تلفنی این است که فرد با وسایل ارتباطی جدید از قبیل گوشی ، با اقداماتی مثل زنگ زدن به دیگری و سوت کشیدن در تلفن ، یا فحاشی ، مسخره کردن ، و مواردی از این قبیل آسایش و حریم خصوصی دیگری را به هم می ریزد .

جالب این جاست که مزاحمت تلفنی صرفا به خانواده ها اختصاص ندارد بلکه افراد حتی برای نهاد های عمومی و ضروری جامعه هم چون آتش نشانی ، 118 ، و حتی 110 نیز مزاحمت ایجاد می کنند که طبیعی است این امر باید مجازات های سنگین تری در پی داشته باشد .

مجازات مزاحم تلفنی

مجازات فردی که مزاحمت تلفنی ایجاد می کند علاوه بر اجرای مقررات خاص شرکت مخابرات در صورت شکایت شاکی حبس از یک تا شش ماه خواهد بود، به نظر می رسد که در صورت گذشت شاکی تعقیب کیفری و اجرای مجازات متوقف نخواهد شد به دلیل این که این جرم از جرایم عمومی و غیر قابل گذشت  است. یعنی اگر شاکی خصوصی به طور کامل رضایت دهد بازهم ممکن است برای مزاحم تلفنی مجازات حبس و جزای نقدی در نظر گرفته شود و به دلیل رضایت شاکی خصوصی قطعا مزاحم تلفنی مجازات کمتری خواهد شد.

همچنین کسانی که از نیمه شب به بعد به وسیله اعمالی از طریق تلفن، موجب سلب آسایش دیگران شوند و این مزاحمت موجب خسارت مالی یا جانی گردد، مطابق با قانون مسئولیت مدنی و قانون جزا، حسب مورد تعقیب خواهند شد و حتی اگر کسی عمدا و یا با سوء نیت به وسیله تلفن خبر فوت یکی از نزدیکان شنونده را به او بدهد و این خبر موجب مرگ یا مرض شنونده شود، مطابق با قانون جزا مجازات خواهد شد.

اثبات مزاحمت تلفنی

برای اثبات مزاحمت تلفنی شخص باید همراه با مدارک شناسایی خود و هم چنین مدارکی که دال بر ایجاد مزاحمت تلفنی برای او بوده اند مثل تماس ضبط شده اقدام به طرح شکایت و پیگیری آن در دادسرای مربوطه که در واقع همان داسرای محل وقوع جرم می باشد ، نماید .

مزاحمت برای حق دیگری

دعوای مزاحمت عبارت است از دعوایی که به موجب آن متصرف مال غیر منقول درخواست جلوگیری از مزاحمت کسی را می نماید که نسبت به متصرفات او مزاحم است ؛ بدون اینکه مال را از تصرف متصرف خارج کرده باشد . بنابراین، در دعوای مزاحمت ، شخص مزاحم بدون اینکه مال را از تصرف متصرف آن مال خارج کند ، مزاحم تصرفات او است .

اثبات مزاحمت از حق

مطرح‌کننده دعوا باید ثابت کند که موضوع دعوای مزاحمت  قبلا در تصرف وی بوده و بدون رضایت او و به طور غیر قانونی از تصرف وی خارج شده؛ مهم این است که اگر کسی سند مالکیت داشته باشد و آن را در دادگاه ابراز کند، به عنوان سبق تصرف است، مگر اینکه طرف مقابل حق تصرف خود را به دلایل دیگری اثبات کند،

ضمناً اگر کسی راجع به اصل مالکیت یا حق ‌ارتفاق و انتفاع دعوایی مطرح کرده، نمی‌تواند نسبت به تصرف عدوانی یا ممانعت از حق طرح دعوا کند.چون در برخی موارد افراد بدون مشورت با مشاوران حقوقی دعاوی را برخلاف قانون مطرح می‌کند که نتیجه‌ای جز سرگردانی و نرسیدن به نتیجه دلخواه ندارد .

دادگاه صالح برای رسیدگی

ماده ۱۲ قانون آیین دادرسی در امور مدنی مطرح می‌کند، دعاوی مربوط به اموال غیرمنقول اعم از دعاوی مالکیت، مزاحمت، ممانعت از حق، تصرف عدوانی و سایر حقوق راجع به آن در دادگاهی اقامه می‌شود که مال غیرمنقول در حوزه آن واقع است، اگرچه خوانده در آن حوزه مقیم نباشد.

مجازات جرم مزاحمت از حق

ماده ۶۹۰ قانون مجازات اسلامی:

«هر کس به وسیله صحنه‌سازی از قبیل پی‌کنی، دیوارکشی، تغییر حد فاصل، امحای مرز، کرت‌بندی، نهرکشی، حفر چاه، غرس اشجار و‌ زارعت و امثال آن به تهیه آثار تصرف در اراضی مزروعی اعم از کشت شده یا در آیش زراعی، جنگل ها و مراتع ملی شده، کوهستان ها، باغ ها، قلمستان ها،‌منابع آب، چشمه‌سارها، انهار طبیعی و پارکه ای ملی، تأسیسات کشاورزی و دامداری و دامپروری.

 

کشت و صنعت و اراضی موات و بایر و سایر‌اراضی و املاک متعلق به دولت یا شرکت های وابسته به دولت یا شهرداری ها یا اوقاف و همچنین اراضی و املاک و موقوفات و محبوسات و اثلاث‌ باقیه که برای مصارف عام‌المنفعه اختصاص یافته یا اشخاص حقیقی یا حقوقی به منظور تصرف یا ذی حق معرفی کردن خود یا دیگری، مبادرت نماید یا‌ بدون اجازه سازمان حفاظت محیط زیست یا مراجع ذی صلاح دیگر مبادرت به عملیاتی نماید که موجب تخریب محیط زیست و منابع طبیعی گردد یا‌ اقدام به هر گونه تجاوز و تصرف عدوانی یا ایجاد مزاحمت یا ممانعت از حق در موارد مذکور نماید به مجازات یک ماه تا یک سال حبس محکوم‌ می‌شود.»

دادگاه موظف است حسب مورد رفع تصرف عدوانی یا رفع مزاحمت یا ممانعت از حق یا اعاده وضع به حال سابق نماید.

تبصره ۱ رسیدگی به جرائم فوق‌الذکر خارج از نوبت به عمل می‌آید و مقام قضایی با تنظیم صورت مجلس دستور متوقف ماندن عملیات متجاوز را‌تا صدور حکم قطعی خواهد داد.

 

تبصره ۲ در صورتی که تعداد متهمان سه نفر یا بیشتر باشد و قرائن قوی بر ارتکاب جرم موجود باشد قرار بازداشت صادر خواهد شد، مدعی‌می‌تواند تقاضای خلع ید و قلع بنا و اشجار و رفع آثار تجاوز را بنماید.

مزاحمت برای بانوان 

یکی دیگر از انواع مزاحمت ها جرم مزاحمت بانوان است . که از حساسیت بیش تری برخوردار است . مزاحمت برای بانوان معمولا به صورت های مختلف لفظا یا عملی در کوچه ، خیابان ، یا هر مکانی ممکن است اتفاق بیفتد.

مجازات جرم  مزاحمت برای بانوان

بر طبق ماده 619 بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی:

«هر کس در معابر و اماکن عمومی مزاحم اطفال یا زنان بشود یا با الفاظ و حرکات مخالف شئون به آنان توهین کند به حبس از 2 ماه تا 6 ماه و تا 74 ضربه شلاق محکوم می شود.»

این جرم از جرایم عمومی و غیر قابل گذشت محسوب می شود و حتی با رضایت شاکی جنبه عمومی جرم پابرجاست.

نظریه 7/4895 مورخ 73/8/10 اداره حقوقی قوه قضاییه:

«چنانچه مسلم شود مردی به قصد مزاحمت زنی را تعقیب نموده با عدم به کار بردن لفظ یا الفاظ هم قابل مجازات است.»

مشاورین حقوقی و وکلای پایه یک دادگستری ما در‌موسسه حقوقی وکیل برتر پاسخ گوی سوالات شما هستند و می توانند شما را در طرح دعوای مزاحمت و اثبات و طی مراحل آن یاری نمایند .

5/5 - (30 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *