حقوق خانواده

خانواده مهمترین نهاد اجتماعی است و بنیان هر جامعه ای را تشکیل می دهد. حفظ بنیان خانواده و تحکیم روابط خانوادگی همواره یکی از بخش های مورد توجه دولت هاست. دولت ها همواره برای این منظور برنامه ریزی های مدونی دارند و بخشی عمده ای از بودجه دولت ها مستقیم یا غیر مستقیم با هدف تقویت بنیان های خانواده هزینه می شود.روابط خانواده در وهله اول بر پایه ارزش های اخلاقی و رفتاری عرفی تنظیم می شود. اما روابط خانوادگی هم مثل هر پدیده اجتماعی دیگر نیازمند قواعد مدونی است که با ایجاد حق و تکلیف برای افراد، روابط اجتماعی را نظم و نسق ببخشد.

مجموعه قوانین و مقرراتی که ناظر به تنظیم روابط خانواده است حقوق خانواده را تشکیل می دهد.

حقوق خانواده اصولا روابطی مثل ازدواج ، طلاق، فسخ نکاح و مسائل مالی مربوط به آنها را پوشش می دهد. البته این شاخه از علم حقوق همواره می کوشد تا به بهبود کنشهای اجتماعی و تقویت ارزش های اخلاقی در خانواده ها کمک کند اما در برخی موارد اخلاق جوابگوی نظم بخشیدن به روابط اجتماعی نیست و باید ضمانت اجراهی حقوقی وارد عرصه شوند و اقدام به حمایت از اصول اخلاقی از طریق وضع قوانین و مقررات و اجرای آنها به وسیله ضمانت اجراهای قانونی نمایند. در اینجا حقوق خانواده در معنای خاص خود پا به عرصه وجود می گذارد.

 

خانواده را از دیدگاه های مختلف می توان تعریف کرد. که پاره ای از آنها سطحی و پاره ای دیگر عمقی است. عناصر اصلی تشکیل دهنده خانواده، یک زن و یک مرد است که مطابق آداب و رسوم اجتماعی خویش با یکدیگر پیوند زناشویی بسته اند و بعد فرزند یا فرزندانی به جمع آنها افزوده شده است.

 

خانواده به هر شکلی که باشد دارای قوانینی است که اغلب افرد از آن آگاه نیستند به همین دلیل در هنگام بروز مشکلات با سردگمی مواجه می شوند و نیاز به وکیل خانواده دارند.
دپارتمان وکالت امور خانواده موسسه حقوقی وکیل برتر در تمامی زمینه های حقوق خانواده میتواند به شما عزیزان مشاوره ارائه دهد.
عمده فعالیت های ما شامل:

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *