کارگزاران بورس

کارگزاران بورس شرکت‌هایی می باشند که به صورت واسطه و پل ارتباطی میان افراد و شرکت ها انجام وظیفه می کنند تا افراد بتوانید به‌ آسانی معاملات بازار را انجام دهند. در معنای دیگر آن می توان این چنین گفت کارگزار واسط بین سرمایه‌گذاران و سازمان بورس هستند در واقع کارگزاران خریدار و فروشنده را در بازار سهام به هم متصل می کنند و در ازای این کار دستمزد یا همان کارمزد دریافت می‌کنند. به عبارتی دیگر کارگزار در منسب وکیل سرمایه گذار است که از سوی افراد اقدام به سرمایه گذاری در بورس می نماید.

کار خرید و فروش سهام و اوراق بهادار به نمایندگی از طرف مشتریان توسط کارگزاران انجام می‌شود کارگزار می گویند.

کارگزاران اشخاص حقوقی هستند که به نمایندگی از طرف مشتریان اقدام به خرید و فروش اوراق بهادار و کالا و یا اوراق مبنی بر کالا و ارائه سایر خدمات در بازار سرمایه به مشتریان می‌کنند.

کارگزاری از طریق واحدی که “شعبه” نام دارد به ارائه خدمات به سرمایه‌گذاران می‌پردازد. کارگزار بورس “اساسا” به عنوان فروشنده‌ کار خرید و فروش اوراق بهادار را انجام می‌دهد.

کارگزاری‌ها ، با عنوان بنگاه‌های معاملاتی از آن ها یاد می شود که خرید و فروش  انواع سهام توسط آنان صورت می‌گیرد . کارگزاری‌ها در این خرید و فروش‌ها، به نمایندگی از خریداران یا فروشندگان سهام، معامله انجام می‌دهند و در ازای وظایفی که انجام می دهند حق‌العمل یا حق کارگزاری دریافت می‌کنند.

همچنین برخی سهام را می‌توانید “مستقیما” از خود شرکت‌های صاحب سهام خریداری کنید، ولی خرید و فروش اکثر سهام شرکت ‌ها فقط از طریق کارگزار بورس یا شرکت‌های کارگزاری بورس امکان‌ پذیر است.

شرکت های کارگزاری فعال در بازار سرمایه می توانند با احراز برخی شرایط مجوزهای فعالیت در یک و یا چند بورس را به طور همزمان أخذ کرده و به ارائه خدمات به مشتریان بر اساس قوانین و مقررات بپردازند.

لازم به ذکر می باشد در مورد حضور افراد در تالار بورس الزامی نیست بلکه آن‌ها جهت مشاهده تابلوی قیمت‌های تالار بورس و مشورت کردن با سایر سهامداران و دلگرمی دادن به یکدیگر در هنگام افت قیمت‌ها در تالار معاملات بورس حضورمی یابند در مقابل اما حضور در دفتر کارگزاری الزامی است و  باید شخصا” با به همراه داشتن مدارک هویتی از جمله شناسنامه و یک برگه فتوکپی شناسنامه و کارت ملی جهت خرید سهام شرکت دلخواه خود به کارگزاری مورد نظرمراجعه نموده و فرم مخصوص دستورخرید سهام را تکمیل نمود تا کد عملیاتی صادر شود و درمراجعات بعدی با ارائه کد کارهایمان سریع‌تر انجام شود.

از موارد دیگر نیز می توان به این نکته اشاره کرد که هر شرکتی هم نمی‌تواند همینطور الکی برای اینکه کارگزاری شود اقدام کند و ابتدا باید مجوزهای لازم را از سازمان بورس و اوراق بهادار دریافت کند. بعد از آن می‌تواند فعالیت‌هایی را در جهت ارائه خدمات به مشتریان بورس و بازارهای خارجی انجام دهد، کارگزاران بورس، پس از آزمون‌های  متعدد و تخصصی و پس از طی مراحل مختلف، موفق به کسب مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار می‌شوند.

مراحل ثبت نام در کارگزاری

1-دریافت کد سجام

برای ثبت نام در کارگزاری ابتدا”می بایست که کد احراز هویت سجام داشته باشیم. گرفتن کد سجام عملیات است که به آسانی انجام می شود. افراد با مراجعه حضوری به یک دفتر پیشخوان دولت و یا از طریق سایت صدور سجام این کد را دریافت کرد.

بعضی از اپلیکیشن های مالی نیز این خدمت را ارائه می دهند. کد سجام یک شناسه احراز هویت است و برای هر فرد تنها یکبار صادر می شود. بعد از ثبت نام کد سجام، باید احراز هویت سجام انجام شود. احراز هویت به صورت حضوری انجام می شود یعنی برای تطبیق اطلاعات و تکمیل ثبت نام باید به دفتر یک کارگزاری و یا یک شعبه دفتر پیشخوان دولت مراجعه کنید.

2- ثبت نام در کارگزاری

بعضی از دفاتر پیشخوان دولت عملیات ثبت نام در کارگزاری ها را انجام می دهند ولی با توجه به شلوغی و ازدحام کارگزاری ها ممکن است وقت زیادی برای ثبت و تکمیل این مراحله لازم باشد ولی حتما نیاز نیست که به دفاتر کارگزاری مراجعه شود چون تمام مراحل ثبت نام در دفاتر پیشخوان نیز قابل انجام است.

3- تکمیل ثبت نام

برای ثبت نام در کارگزاری لازم است یک سری از مدارک شناسایی و هویتی را همراه داشته باشیم  این مدارک شامل اصل و کپی شناسنامه، اصل و کپی کارت ملی می شود.

خدمات ارائه شده در کارگزاری

کارگزاری ها وظیفه دارند تا اطلاعات دقیق در اختیار سرمایه گذاران قرار دهند تا امکان سرمایه‌گزاری برای افراد حقیقی و حقوقی به وجود بیاید به عبارتی بدین صورت است که افراد و یا نهادها بتوانند با استفاده از خدمات کارگزاری ها ، که همان ارائه اطلاعات لحظه به لحظه و تغییرات بازار بورس است سهام شرکت های مختلف را خرید و فروش کنند.

همه کارگزاری ها سیستم معامله آنلاین دارند یعنی برای خرید و فروش سهام نیازی به مراجعه حضوری به کارگزاری نیست و فقط با استفاده از سایت و یا اپلیکیشن های معاملاتی می شود به صورت آنلاین خرید و فروش نمایند.

خدمات ارائه شده در کارگزاری ها به روش های مختلفی صورت می گیرد از جمله :

1-خرید و فروش اوراق بدهی پذیرفته‌ شده در بورس و فرابورس.

2-پذیرش نقش عامل فروش اوراق در عرضه اوراق با درآمد ثابت در بورس‌ها.

3-بازاریابی خرید و فروش انواع اوراق بهادار.

4-مشاوره و أخذ کدبورسی برای اشخاص حقیقی و حقوقی جهت فعالیت در کلیه بورس‌ها.

5-ارسال گزارش معاملات انجام شده سرمایه‌گذاران به‌ صورت روزانه و دوره‌ای حاوی اطلاعات تراکنش‌های معاملاتی.

انتخاب کارگزار مناسب

اگر جزء افرادی هستید که به تازگی وارد بازار بورس و سرمایه و خرید اوراق بهادار شده اید بایستی به این نکته توجه داشت ابتدا باید توجه کنید سرمایه‌گزاری در بورس نیازمند کسب دانش در زمینه‌های مختلفی است.

وظایف کارگزاری

در مورد وظایف کارگزاری بورس این چنین می توان عنوان کرد که همه کارگزاری  دارای وظیفه مشخص و اصلی هستند ولی بعضی از آن ها با توجه به خدماتی که ارائه می دهند دارای وظایف بیشتری هستند.

اولین و مهم ترین وظیفه تمام کارگزاری ها انجام معاملات و خرید و فروش سهام برای سرمایه گزاران خود است که سهامی را خریده و معامله می کنند.

لازم به ذکر است به ازای معاملاتی که انجام می شود نیز کارمزدی را از هر معامله دریافت می کند. برخی از کارگزاری هایی که خدمات کامل‌تری ارائه می دهند دارای وظایف بیشتری نیز هستند.

از دیگر وظایف این کارگزاری ها تحقیق و رصد کامل بازار بورس است به این دلیل که در بسیاری از بازارها اگر یک معامله با کسری از ثانیه تأخیر انجام شود ممکن است ضرر سنگین و جبران ناپذیری به سرمایه گذار وارد شود، این موضوع در بازار ارز به دفعات پیش آمده است.

همچنین از وظایف دیگر کارگزاری پشتیبانی نرم افزاری و سخت افزاری از تمامی معاملات و انجام صحیح و به موقع خرید و فروش های سهم های مختلف است.

یکی دیگر از  نکات برای سرمایه گزاران تخفیف کارمزد و خدمات اعتباری کارگزاری می باشد. بعضی از کارگزاری ها برای جذب بیشتر سرمایه گذار میزان مشخصی از کارمزد معاملات را به عنوان تخفیف به مشتریان خود برمی گردانند.

نحوه حل و فصل اختلافات در بورس

حل و فصل اختلافات در بازار سرمايه به صورتی است در روند حل و فصل اختلافات در گستره وسيعي از دنياي تجارت و اقتصاد که به بازار سرمايه مشهور شده است. در نظم حقوقي کنوني ايران بناي حل و فصل اختلافات در اين بازار، بر دو ستون «سازش» و «داوري» قرارداده شده است.

داوری از دیرباز برای حل و فصل اختلاف مورد توجه عموم مردم بوده است. امروزه استفاده از داوری به عنوان یکی از شیوه های جایگزین حل و فصل اختلافات در حوزه تجارت چشمگیرتر است.

بورس یکی از حوزه های بسیار مهم تجارت داخلی و خارجی محسوب می شود. در همین راستا قانون گذار ما با هدف استفاده از مزایای داوری از جمله سرعت، دقت و تخصص در حل و فصل دعاوی به این روش برای حل و فصل اختلافات بورسی توجه کرده است.

اما برای آن ضوابط و قواعدی حاکم کرده است. هیئتی که جهت رسیدگی به حل و فصل اختلافات در بورس قرارداده شده با عنوان هیئت داوری یاد می شوند که متشکل از سه عضو می باشد که یکی از اعضا قاضی دادگستری بوده و ایشان توسط رئیس قوه قضاییه انتخاب می‌شود و دیگر اعضا از اقتصادا دانان و متخصصان در امور مالی هستند که تایید شده شورای عالی بورس و اوراق بهادار می باشند.

در بازار اوراق بهادار و كالايي اختلاف حرفه‌اي ممكن است ميان تمامي فعالان بازار اختلاف بين سرمايه‌گذار خريدار يا فروشنده و كارگزار، اختلاف بين كارگزار و كارگزار، اختلاف بين سرمايه‌گذار و شركت پذيرفته ‌شده در بورس، اختلاف بين كارگزار و بورس، اختلاف بين سرمايه‌گذار و بورس و اختلاف بين شركت پذيرفته ‌شده در بورس صورت گيرد.

 

موسسه حقوقی وکیل برتر معرفی انواع وکیل دادگستری و وکیل پایه یک دادگستری به همراه مشاوره حقوقی

4.7/5 - (17 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *