یارانه

عطاء و کمک مالی به روی یک کالا یا خدمتی که به مردم داده شده و جهت افزایش رفاه عمومی جامعه بوده که نام دیگر یارانه یا سوبسید می باشد. یارانه سود اقتصادی است که معمولاً دولت‌ها به تولیدکنندگان کالا برای تقویت بازار رقابتی کشورها پرداخت می‌کنند و این یارانه‌ها ممکن است مستقیم یا غیرمستقیم باشد.

 

موسسه حقوقی وکیل برتر معرفی انواع وکیل ، وکیل دادگستری و وکیل پایه یک دادگستری

 

همچنین یارانه‌ها به دو نوع یارانه‌های صادراتی و یارانه‌های داخلی کشورها تقسیم می‌شوند. یارانه‌های صادراتی مساعده ‌های قابل تفویض در نزد شرکت‌هایی است که دولت به شرط صادرات محصولاتشان این یارانه‌ ها را در اختیار این شرکت‌ ها قرار می‌دهد. یارانه‌های داخلی کشورها نیز کمکی است که به صورت غیر مستقیم به مردم پرداخت می‌شود.

طبقه بندی یارانه و انواع آن

یارانه یا سوبسید را به چندین قسمت تفکیک کرده اند که هر یک از آن‌ها تأثیرات و ویژگی های جداگانه و متفاوتی می تواند در جامعه داشته باشد.

انواع یارانه ها عبارتند از :

1-یارانه ای که بر اساس هدف های دولت پرداخت می شود، شامل: یارانه اجتماعی، یارانه سیاسی، یارانه اقتصادی، یارانه توسعه ای.

2- یارانه ای برخی کالاها و یا اقدامات مشمول دریافت آن هستند که شامل: یارانه مصرفی، یارانه تولیدی، یارانه توزیعی و …  می باشد.

3-یارانه ای که بر اساس کالای مورد نیاز پرداخت می شود، مانند گندم، سم ، بذر، کود و ….

4-یارانه ای بر اساس حساب های ملی داده می شود که عبارت است از: یارانه مستقیم و یارانه غیر مستقیم.

5-یارانه ای که بر اساس انعکاس هزینه های آن در حساب های ملی پرداخت می شود که شامل یارانه پنهان و یارانه آشکار  می باشد.

سازمان هدفمندی یارانه ها

در حال حاضر همه افراد با سامانه ثبت نام یارانه ها آشنایی لازم دارند. سامانه‌ای که با شروع اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها می‌توانستید از نحوه ثبت‌نام یارانه و زمان ثبت‌نام یارانه باخبر شوید. به موجب این قانون، افراد واجد شرایط در هر خانوار می‌توانند مبلغ 455000 ریال ماهیانه به‌عنوان یارانه دریافت کنند.

جداسازی یارانه بعد از طلاق

برخی همسران به دلائل مختلف از جمله اختلافات خانوادگی تصمیم به طلاق می‌گیرند. در این شرایط یکی از دغدغه های آن ها انتقال یارانه است که با صدور حکم طلاق از سوی دادگاه زن می‌تواند از سرپرستی همسر خارج شود و برای دریافت یارانه جداگانه ثبت نام کند. به عبارتی دیگر زوج هایی که قصد طلاق دارند و یا از یکدیگر جدا شده اند برای دریافت یارانه بعد از طلاق باید اقدام به جدا کردن یارانه یا سوبسید از همسر که سرپرست او بوده است داشته باشند.

همچنین “گاها” شرایطی مانند ازدواج یا طلاق به وجود می‌آید که اعضای خانواده، تمایل به انتقال یارانه دارند و می‌خواهند در این موضوع خود را از سرپرست خانوار جدا کنند. این امر نیاز به مراحل و شرایط خاصی دارد.

مدارک لازم جهت جدا کردن یارانه بعد از ازدواج

برای جدا کردن یارانه به سبب ازدواج مدارک شناسایی پدر هر دو طرف، که شامل کارت ملی، شناسنامه، و کپی دیگر مدارک، مدارک شناسایی هر دو طرف که شامل شناسنامه، کارت ملی، و کپی تمامی مدارک، و اصل و کپی عقدنامه رسمی زوج لازم است.

 

مدارک لازم جهت جدا کردن یارانه بعد از طلاق

زن یا مرد بعد از طلاق باید مدارک لازم را آماده و به دفاتر پلیس+۱۰ مراجعه کند و تقاضای جدا شدن از سرپرستی همسر قبلی و ایجاد سرپرستی جدید کند. این مدارک عبارتند از :

1- شناسنامه  ، 2- کارت ملی،  3-سند طلاق، 4- کپی تمام مدارک

پس از انجام مراحل فوق، زن یا مرد بلافاصله باید حساب یارانه‌ای جدیدی در یکی از شعب بانکی برای خود ایجاد کند، در غیر این‌صورت یارانه او پرداخت نمی‌شود. لازم به ذکر است، در صورتی که زن و شوهر طلاق گرفته‌اند منتها در خصوص انتقال یارانه به تفاهم نرسیده‌اند و یکی از طرف‌ها مشکل ایجاد می‎کند، باید به مرکز فرماندهی شهر یا استان خود مراجعه کنند.

مدت زمان انتقال یارانه

برای انتقال یارانه، یک تا دو ماه زمان صرف می‌شود تا افراد بتوانند یارانه دریافت کنند. افراد برای از دست ندادن یارانه در طول این مدت می‌توانند بین دهم تا بیستم هر ماه پیگیری کنند.

آیا افراد مجرد می‌توانند یارانه خود را جدا کنند؟

افراد مجرد نمی‌توانند یارانه یا همان سوبسید خود را از سرپرست خانواده جدا کنند و فقط امکان تغییر سرپرست به علت بدسرپرست بودن، امکان پذیر است.

 

فرزند تازه به دنیا آمده نیاز به ثبت نام ندارد و سازمان ثبت احوال تغییر در تعداد خانوار را به سازمان هدفمندی یارانه ها اعلام خواهد کرد. اطلاعات خانوار به طور خودکار در سامانه ثبت نام یارانه به ‌روز رسانی خواهد شد.

نحوه انتقال یارانه بعد از فوت سرپرست خانواده

1)یکی از افراد خانوار که سرپرست جایگزین است، در گام اول لازم است در اسرع وقت برای اصلاح اطلاعات خانوار خود به سازمان هدفمندی یارانه‌ها مراجعه کند.

2) در گام بعدی باید با مدارک فوت سرپرست و مدارک سرپرست جدید به نزدیک ترین دفتر پلیس +10  محل سکونت  مراجعه و با ارائه مدارک شناسایی کامل سرپرست جدید را معرفی کند.

3) سپس برای تغییرحساب بانکی برای سرپرست جدید، مادر یا عضوی دیگر از خانوار باید به یکی از شعب بانکی که حساب یارانه سرپرست قبلی در آن بوده مراجعه و حساب جدیدی را به این منظور افتتاح و در سامانه refahi.ir ثبت کند.

4) کلیه بانک‌های عامل موظف اند در صورت مسدود بودن مبلغ یارانه اینگونه خانوارها در حساب متوفی، بلافاصله پس از ثبت حساب سرپرست جدید در سامانه  refahi.ir، مبلغ مزبور را از حساب متوفی به حساب سرپرست جدید منتقل کنند.

یکی از نکات مهم در انجام صحیح تعیین سرپرست این است که بازماندگان در اسرع وقت نسبت به اصلاح اطلاعات خانوار خود اقدام کنند چرا که این احتمال وجود دارد، مهلت سازمان هدفمندی برای اجرای این کار به پایان برسد، هر چند که در این روال 4گانه هیچگونه اشاره ای به مهلت در اصلاح اطلاعات خانوار نشده است.

آیا می توان یارانه فرزند را از حساب پدرش جدا کند؟

بله زوجه با مراجعه به دادگاه و ضمن احراز مخارج فرزند و اینکه در حال حاضر نگهداری فرزند با مادر می باشد و از جانب زوج نیز نفقه ای پرداخت نمی شود سوبسید ایشان را از حساب زوج جدا کند.

 

5/5 - (11 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *