مهریه زن از ترکه شوهر

مهریه زن و نحوه پرداخت آن پس از فوت شوهر از جمله موضوعات مطرح در حوزه حقوق خانواده می باشد. بنابراین تبیین موضوع و بیان شرایط و چگونگی آن نقش مهمی در آگاه سازی زوجین نسبت به حقوق و تکالیف خود دارد. هم چنین در دین اسلام نیز بر لزوم ادای حقوق زوجه و علی الخصوص پرداخت مهریه توسط زوج تاکید فراوان شده است.

ما نیز در این نوشتار ابتدا شما را با تعریف مهریه آشنا می‌کنیم و سپس بیان می‌کنیم که تکلیف مهریه زوجه پس از فوت شوهر چه خواهد بود و از چه طریقی مهریه  قابل مطالبه است.

پس از اینکه زن و مردی با هم ازدواج می کنند تعدادی حقوق مالی به موجب عقد ازدواج برای زن به وجود می‌آید که از جمله مهمترین  این حقوق مهریه است.

 

مهریه مالی است که به هنگام نکاح مرد متعهد می‌شود به همسر خود پرداخت کند. مهریه می‌تواند وجه نقد و رایج کشور، سکه، اموال غیر منقول،(ملک، زمین) باشد.

زوجه به محض وقوع نکاح مالک مهر می شود و هر زمان که بخواهد می‌تواند نسبت به مطالبه مهریه اقدام نماید. و این زمان می تواند در زمان حیات شوهر و یا پس از مرگ وی باشد.

 

ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی نیز در این زمینه مقرر می‌دارد

«به مجرد عقد زن مالک مهریه می شود و می تواند هر گونه تصرفی که بخواهد در آن انجام دهد».

پس طبق این ماده به محض این که عقد ازدواج میان زن و مرد بسته شد زن مالک مهریه ای است که بر عهده مرد قرار گرفته است و می‌تواند هرگونه تصرفی که بخواهد در آن انجام دهد و هرگونه که بخواهد آن را مطالبه کند یا حتی با بخشیدن مهریه خود ذمه شوهر را بری کند.

به هر حال مسائلی از قبیل رابطه نامشروع نشوز و عدم تمکین، ارتباطی به دریافت مهریه نخواهد داشت. یعنی حتی اگر زن شوهردار مرتکب رابطه نامشروع با دیگری شود و در دادگاه نیز اثبات شود یا اینکه از شوهر خود تمکین نکرده باشد و تکالیف خود را نسبت به شوهر ادا نکند باز هم مرد مکلف به پرداخت مهریه  می باشد.

ممکن است این تصور وجود داشته باشد که پس از فوت شوهر امکان مطالبه مهریه توسط زن نخواهد بود ولی این تصور اشتباه است و برای زن حتی پس از فوت شوهر نیز امکان مطالبه مهریه فراهم شده است.

مهریه زن پس از فوت شوهر جزو بدهی های مرد است و بر اساس قانون مدنی باید از اموال وی پرداخت شود.

 

پرداخت مهریه توسط پدر شوهر

ممکن است این سوال مطرح شود که آیا پس از فوت شوهر زن می تواند برای مطالبه مهریه خود به پدر شوهر مراجعه کند؟

در پاسخ باید گفت مهریه با تراضی طرفین تعیین می‌شود و اصولاً مسئولیت پرداخت آن بر عهده شوهر است اما گاهی اوقات به لحاظ اینکه زوج با پدرش زندگی می کند یا  با او کار می کند یا به دلایل دیگر ممکن است پدر زوج پرداخت مهریه ی زن پس از فوت را تعهد کند که در این صورت با مطالبه مهریه و اعلام اعسار زوج نسبت به پرداخت مهریه زوجه حق رجوع به پدر زوج را خواهد داشت. در این حالت دیگر شوهر هیچ گونه مسئولیتی برای پرداخت مهریه ندارد و پدر مسئول پرداخت مهریه خواهد بود.

 

همانطور که بیان شد زوجه هر زمان که خواست، حتی پس از فوت شوهر نیز می‌تواند نسبت به مطالبه مهریه خود اقدام کند. بنابراین هیچ مانع قانونی برای مطالبه مهریه بعد از فوت شوهر وجود ندارد.

 

در این صورت مهریه جزو دیون فرد محسوب می‌شود و پس از مطالبه همسرش باید پرداخت شود.

 

در این زمینه موسسه حقوقی وکیل برتر نیز با در اختیار داشتن وکیل خانواده و همچنین مشاورین حقوقی مجرب می‌تواند شما را در دعوای مطالبه مهریه و سوالاتی که ممکن است در ذهن تان وجود داشته باشد یاری کند.

حق تقدم زن برای مطالبه مهریه نسبت به سایر طلبکاران

همان طور که گفتیم مهریه جزء دیون متوفی محسوب می شود بنابراین وراث وی پس از فوت او موظف به پرداخت آن می باشند.

در این بین مهریه  نسبت به سایر دیون دیگر از حق تقدم برخوردار است. یعنی ابتدا باید مهریه زن پرداخت شود و سپس سایر بدهی‌های متوفی.

البته اگر شوهر مال و اموالی نداشته باشد یا دارایی‌های وی کفاف تمام بدهی هایش را ندهد زن برای مطالبه مهریه تا میزان مشخصی دارای حق تقدم بوده و نسبت به مازاد آن همچون سایر طلبکاران عادی خواهد بود.

اگر دارایی متوفی کفاف ندهد به همان میزان از دارایی موجود بین طلبکاران تقسیم می‌شود و وراث تکلیفی برای پرداخت دیون متوفی مازاد بر دارایی وی ندارند.

 

شرایط و چگونگی مطالبه مهریه پس از فوت شوهر

زن برای مطالبه مهریه خود پس از فوت شوهر می تواند از دو راه اقدام کند :

  • مراجعه به دادگاه خانواده

  • مطالبه از طریق اجرای ثبت

اگر زن به دادگاه خانواده مراجعه کند باید دادخواست مطالبه مهریه خود را به طرفیت وراث متوفی (که ترکه را پذیرفته‌اند) مطرح کند. و چنانچه وراث پس از صدور اجراییه مهریه زوجه را پرداخت نکنند زوجه می‌تواند با معرفی اموال متوفی تقاضای توقیف آن‌ها را بنماید.

اگر مهریه زن وجه رایج کشور باشد بر اساس شاخص سال فوت شوهر باید مهریه را مطالبه کرد. بنابراین زوجه در هر زمانی  که برای مطالبه مهریه اقدام کند، مهریه وی بر اساس زمان فوت شوهر محاسبه خواهد شد.

اگر مهریه سکه یا مال منقول یا غیرمنقول باشد چون این اموال به ارزش روز هستند عین همان اموال محاسبه و به زن پرداخت می شود.

زن می تواند از طریق دایره اجرای ثبت اسناد رسمی نیز مهریه خود را مطالبه کند. به این صورت  که قباله ازدواج خود را به دفترخانه محل ثبت عقد ارائه و تقاضای صدور اجراییه می‌کند سپس با اجراییه صادر شده به واحد اجرای ثبت مراجعه و با معرفی اموال شوهر خود پرداخت مهریه را از این اموال مطالبه می‌کند.

 

چه زن مهریه را از دایره اجرای ثبت مطالبه کند و چه از دادگاه مطالبه کند در هر حال اجراییه به وراث متوفی ابلاغ می شود و وراث۱۰ روز مهلت خواهند داشت تا طلب زوجه را پرداخت کنند.

 

در صورتی که وراث دین متوفی را از اموال وی نپردازند زن می تواند با معرفی اموال متوفی به اجرای ثبت تقاضای توقیف آن‌ها را کند و یا مطالباتی که شوهر از اشخاص دیگر دارد را توقیف نماید.

 

موسسه حقوقی وکیل برتر آماده ارائه خدمات حقوقی به شما بازدیدکنندگان محترم می باشد. از جمله این خدمات می توان به وکیل ملکی ، وکیل مهریه می باشد و از دیگر خدمان موسسه این است که سعی بر این دارد با توجه به اینکه شما کاربران محترم به برخی از صفحات داخلی سایت بر می خورید  و ممکن است به صفحات اصلی مثل وکیل پایه یک ، وکیل پایه یک دادگستری ، وکیل دادگستری تهران  ، مشاوره حقوقی رایگان 24 ساعته ، رابطه نامشروع زن ، شماره وکیل که بیشترین بازدید ها را دارند برخورد نکنید ما این لینکها را برای دسترسی آسانتر شما داخل صفحات سایت قرار دادیم

5/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *