طلاق

طلاق

طلاق، یکی از راه های پایان زندگی مشترک است. در قانون مدنی،موادی، به این موضوع که طلاق چیست و چند نوع طلاق داریم، اختصاص یافته است. انواع طلاق، براساس درخواست کننده طلاق، عبارت است از طلاق از طرف مرد، طلاق از طرف زن و طلاق توافقی. اقسام طلاق براساس امکان رجوع شامل طلاق رجعی و طلاق بائن است.

از نظر لغوی طلاق به معنای رها شدن است.هر ازدواجی ممکن است به ناسازگاری ختم شود و از همین جهت ، نهاد طلاق پیش بینی شده است تا زن و مرد بتوانند به صورت شرعی به ازدواج خود پایان دهند که مانند دیگر اعمال حقوقی ، آثاری دارد.

طلاق در فقه یکی از حقوق مرد محسوب می شود اما طبق قوانین فعلی زن هم می تواند از دادگاه تقاضای حکم طلاق کند و یا می توانند باهم برای طلاق توافق کنند .

 

زن و شوهر باید برای تحقق طلاق از هر نوعی تشریفاتی را طی کنند و تصمیم این که آن ها می توانند از هم جدا شوند یا نه با دادگاه است . طلاق به انواع و اقسامی تقسیم می شود که هر کدام از آن ها شرایط خاصی دارند.

از همین جهت، در این مقاله، به این پرسش ها پاسخ می دهیم که طلاق چیست و به چه معنا است و سپس به این می پردازیم که انواع و اقسام طلاق، بر اساس درخواست کننده طلاق کدام است و اقسام طلاق بر اساس امکان رجوع چیست و از منظر قانون مدنی، چند نوع طلاق داریم.

 

طلاق چیست

در پاسخ به این پرسش که طلاق چیست، باید گفت: واژه طلاق کلمه ای عربی است و به معنای گشودن گره و رها کردن است و در فقه بعنوان از بین بردن ازدواج با لفظ مخصوص می باشد. طلاق امروزه بعنوان یک ابزار برای خاتمه رابطه زناشویی میان زن و مرد شناخته می شود و یکی از مرسوم ترین دعاوی ای است که در دادگاه ها مطرح می شود.

 

در قانون مدنی، موادی به این موضوع اختصاص داده شده است و بر اساس این قانون، ما چند نوع طلاق داریم. انواع و اقسام طلاق، عبارتند از: طلاق بائن، طلاق رجعی.

 

طلاق

حتما بخوانید : پیگیری دادخواست طلاق

انواع طلاق بر اساس درخواست کننده طلاق
هرچند طلاق، حق مرد می باشد، اما در شرایطی، زن هم می تواند از دادگاه تقاضای طلاق کند و یا هردوی زوجین می توانند با توافق به زندگی مشترکشان خاتمه دهند. لذا انواع و اقسام طلاق، بر اساس درخواست کننده طلاق به شرح زیر است :

1- طلاق از طرق مرد

برای درخواست طلاق از طرف مرد ، باید تشریفاتی طی شود ، هرچند طلاق در گذشته به عنوان یکی از حقوق مرد محسوب می شد اما امروزه رعایت این تشریفات الزامی است که در ماده 1133 قانون مدنی نیز بر این نکته تاکید شده است : ” مرد می تواند با رعایت شرایط مقرر در این قانون با مراجعه به دادگاه تقاضای طلاق همسرش را بنماید. “

مرد برای این که همسرش را طلاق بدهد باید به دادگاه درخواست گواهی عدم امکان سازش بدهد و پس از آن درصورتی که به دادگاه ثابت کند که امکان ادامه زندگی مشترک برای او وجود ندارد ، این گواهی به او اعطا میشود در این فاصله او باید در جلسات داوری شرکت کرده و همه حق و حقوق زن من جمله مهریه ، نفقه نحله و از این قبیل را به او بپردازد.

2- طلاق از طرف زن :

طلاق از طرف زن به دو طریق ممکن است ، یکی این که وکالت در طلاق ، یا در اصطلاح عرفی ، حق طلاق داشته باشد و دیگری این که به استناد داشتن شرایط عسر و حرج یا شرایط دیگر ، از دادگاه حکم طلاق بگیرد که در زیر هر کدام از این شرایط توضیح داده شده است .

طلاق با داشتن حق طلاق : مرد می تواند به همسر خود وکالت بدهد که از او طلاق بگیرد ، هر چند داشتن این وکالت به این معنی نیست که زن هر زمان که بخواهد می تواند از شوهرش طلاق بگیرد ، بلکه باید همچنان تشریفات طلاق را طی کند.

طلاق با داشتن عسر و حرج یا شرایط دیگر : در قانون پیش بینی شده است که زن می تواند در شرایطی از دادگاه بخواهد تا حکم طلاق او را صادر کند . این شرایط عبات است از این که مرد نفقه اش را نپردازد ، شوهر بیش از چهار سال غایب باشد و این که موارد عسر و حرج وجود داشته باشد : ” به وجود آمدن وضعیتی که ادامه زندگی را برای زوجه با مشقت همراه ساخته و تحمل آن مشکل باشد “

3- طلاق توافقی : در این نوع طلاق طرفین باهم توافق می کنند که از هم جدا شوند و به زندگی مشترک خود خاتمه بدهند ؛ با این حال طرفین باید تشریفاتی را طی کنند و پس از آن می بایست از دادگاه ، تقاضای صدور گواهی عدم امکان سازش کنند .

 

اقسام طلاق بر اساس امکان رجوع
پس از این که زن و شوهر از یکدیگر جدا می شوند ، در طول مدت عده زن ، مرد می تواند به زن رجوع کند ؛ به این معنی که بدون این که لازم باشد دوباره باهم ازدواج کنند ، و تنها با ثبت رجوع ، می توانند زندگی مشترک خود را از سر بگیرند. حق رجوع همواره با مرد است حتی اگر طور دیگری توافق شود .

طلاق بر اساس امکان رجوع به دو نوع طلاق بائن و طلاق رجعی تقسیم می شود :

طلاق رجعی : این طلاق، از انواع و اقسام طلاق است و طلاقی است که مرد می تواند در طول مدت عده به زن رجوع کند و زندگی مشترکشان را از سر بگیرند . پس از اتمام عده ، حق رجوع از بین می رود . اکثر طلاق هایی که ثبت می شود از نوع طلاق رجعی است مگر این که در قانون ذکر شده باشد که از نوع بائن است که در ادامه توضیح داده شده است .

طلاق بائن : یکی از انواع و اقسام طلاق است که مرد حق رجوع به زن را ندارد . طبق ماده 1145 قانون مدنی در موارد زیر، طلاق از نوع بائن است :

1″طلاقی که قبل از نزدیکی واقع شود.

2طلاق یائسه.

3طلاق خلع و مبارات مادام که زن رجوع به عوض نکرده باشد.

4سومین طلاق که بعد از سه وصلت متوالی به عمل آید اعم از این که وصلت در نتیجه رجوع باشد یا در نتیجه نکاح جدید.”
رجوع با هر عملی ممکن است حاصل شود و شرایط خاصی برای آن در نظر نشده است اما با این حال ثبت آن الزامی است .

طلاق خلع و مبارات ، یکی از انواع و اقسام طلاق بائن است و طلاقی است که طرفین به علت کراهتی که از هم دارند، از یکدیگر جدا می شوند . در این طلاق که زن مالی را به مرد می بخشد تا مرد را به طلاق راضی کند و تا زمانی که زن از این مال رجوع نکرده باشد ، طلاق از نوع بائن محسوب می شود ؛ زیرا زمانی که زن از بذل رجوع کند ، مرد هم می تواند از طلاق رجوع کند .

 

طلاق نوعی ایقاع است که یکی از راه های خاتمه نکاح می باشد که در قوانین ایران برای این که زن و شوهر از یک دیگر طلاق بگیرند باید تشریفاتی را طی کنند . طلاق در فقه اسلامی حق مرد می باشد اما طرفین می توانند با توافق ، به زن وکالت طلاق بدهند. به علاوه شرایطی وجود دارد که زن می تواند از دادگاه حکم طلاق بگیرد .

ویدیو بررسی ویدیویی طلاق و انواع آن

در ادامه بخوانید : وکالت در طلاق برای زن
برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد طلاق و انواع آن در کانال تلگرام حقوق خانواده عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل برتر نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل برتر به سوالات شما عزیزان پیرامون طلاق و انواع آن پاسخ دهند .

 

طلاق گرفتن

 

مطابق اعلام دادگستری کل استان تهران، دفاتر خدمات الکترونیک قضایی فقط با تسلیم گواهی عدم انصراف از طلاق، مجاز به ثبت دادخواست طلاق توافقی می باشند.

18 مرداد 1400
بر اساس اعلام مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور، تعداد پرونده های خانواده من جمله طلاق بررسی شده در سامانه تصمیم تا کنون 118 هزار مورد بوده که تنها، 14.6 درصد از این مداخله ها به سازش میان زوجین منتهی شده است.

 

سوالات متداول

1- طلاق چیست ؟
طلاق یک ایقاع است که یکی از راه های پایان ازدواج و زندگی مشترک می باشد که انواع و اقسام آن در متن مقاله توضیح داده شده است .

2- انواع طلاق بر اساس درخواست کننده طلاق چیست ؟
انواع طلاق بر اساس درخواست کننده طلاق عبارت است از طلاق از طرف مرد و طلاق از طرف زن و طلاق توافقی که هرکدام از آن ها در متن مقاله توضیح داده شده است .

3- اقسام طلاق بر اساس امکان رجوع چیست ؟
اقسام طلاق بر اساس امکان رجوع به طلاق بائن و طلاق رجعی تقسیم می شود که تعریف آن ها در متن مقاله آمده است .

 

طلاق توافقی: در طلاق توافقی زن و شوهر می‌بایستی در مورد کلیه مسائل مربوط به مهریه، نفقه، حضانت فرزندان و زمان و نحوه ملاقات، جهیزیه و اجرت‌المثل و … توافق کنند تا زودتر به هدفشان برسند. دادگاه هر توافقی در این موارد را در حکمی که صادر می‌کند درنظر می‌گیرد و آن را در گواهی عدم امکان سازش که یکی از مهم‌ترین مدارک برای طلاق توافقی است، ذکر می‌کند.

طلاق توافقی چیست ؟
یکی از انواع طلاق، طلاق توافقی است که در متون قانونی تعریف نشده است طلاق توافقی که در آن زن و مرد توافق می‌كنند از یكدیگر جدا شوند و این توافق در حكم دادگاه ثبت می‌شود و ضمانت اجرای قانونی پیدا می‌كند. در واقع همانطور که از نام این نوع طلاق بر می آید طلاقی است که همه چیز در مورد آن بر حسب توافق بوده و زن و شوهر برای اینکه از یکدیگر جدا شوند یکسری توافقاتی را انجام می دهند که این نوع طلاق ، طلاق باین می باشد .

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره موارد مختلف در طلاق توافقی میتوانید مطالب زیر را مطالعه فرمایید.

مزایای حضور وکیل طلاق توافقی

1.انجام کلیه مراحل توسط وکیل طلاق توافقی که آشنا به تمام روند دادرسی است باعث می شود در کمترین مدت زمان ممکن کار انجام شود.

2.نیاز به حضور هیچ یک از زوجین نمی باشد .

3.تنظیم دادخواست طلاق توافقی که در حکم پی و بنیان مراحل و روند دادگاه می باشد در صورتی که ناقص تنظیم شود زمان رسیدگی را طولانی میکند و درصورتی هم که اشتباه تنظیم شده باشد و در توافقات که بعدا آثار حقوقی مهمی را به دنبال خواهد داشت با توجه و اشراف به قانون و آثار آن نباشد قطعا مشکلات بعدی را ایجاد خواهد کرد و برای جلوگیری حضور وکیل لازم و ضروری است .

4.دیگر نیاز به حضور زوجین نیست و از تنش و اختلافاتی احتمالی زوجین در ملاقاتی که باهم دارند جلوگیری می شود.

5.حضور وکیل پایه یک دادگستری تهران در طلاق توافقی از طولانی شدن روند رسیدگی جلوگیری می کند .

7.هرچند حضور وکیل مستلزم هزینه و حق الوکاله می باشد ولی از هزینه های بی جهت پرهیز می شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر ویدیو زیر را مشاهده کنید

هزینه طلاق توافقی

هزینه های طلاق توافقی به طور معمول شامل مواردی نظیر هزینه ثبت دادخواست، هزینه مشاوره خانواده در دادگاه هزینه آزمایش بارداری، هزینه طلاق در محضر و هزینه یا حق الوکاله وکیل می باشد با توجه به اینکه طلاق به صورت توافقی بوده، هزینه دادرسی در صورتی که دادخواست از سوی هر دو نفر ارائه داده شود این هزینه بین آنها تقسیم خواهد شد.

پس از ثبت دادخواست و تعیین شعبه دادگاه و با توجه به اینکه داوری از طلاق توافقی حذف گردیده و جای آن را مشاوره خانواده گرفته است، واحد مشاوره دادگاه نیز هزینه ای بابت حق مشاوره از زوجین دریافت می کند که این هزینه در شهرهای مختلف کشور و مجتمع های خانواده متفاوت می باشد که در مطلب هزینه طلاق توافقی به طور کامل توضیح داده ایم .

طلاق

مدت زمان طلاق توافقی

برای پاسخ به سوال اینکه مدت زمان انجام طلاق توافقی چقدر می باشد باید گفت که در حال حاضر در اکثر شعبات دادگاه های خانواده تهران روند و مدت زمان طی کردن مراحل که شامل ثبت دادخواست در دفاتر خدمات قضایی، تعیین شعبه و دادگاه، مراجعه به شعبه و صدور رأی گواهی عدم امکان سازش است، این زمان با بهره مندی از وکیل طلاق توافقی کمتر از یک ماه به طول می انجامد و در صورتیکه طلاق توافقی بدون وکیل انجام پذیرد، این مدت بین 3 الی 4 ماه زمان می برد.

این زمان در شهرهای مختلف کشور می تواند متفاوت باشد. با توجه به این موضوع باید گفت که گاها پیش می آید که انجام تمامی مراحل در برخی مناطق به چند هفته هم نمی کشد و شاید بهتر است در جواب اینکه مدت زمان انجام طلاق توافقی چقدر می باشد، گفت در کوتاه ترین زمان ممکن .

 

مراجعه به دفاتر رسمی ازدواج و طلاق در طلاق توافقی

ماده 34 قانون حمایت خانواده 91:«مدت اعتبار گواهی عدم امکان سازش برای تسلیم به دفتر رسمی طلاق سه ماه پس از تاریخ ابلاغ رای قطعی یا قطعی شدن رای است .چنانچه گواهی مذکور ظرف این مهلت تسلیم نشود یا طرفی که آن را به دفترخانه رسمی طلاق تسلیم کرده است ظرف سه ماه از تاریخ تسلیم در دفتر خانه حاضر نشود یا مدارک لازم را ارائه نکند ،گواهی صادر شده از درجه اعتبار ساقط است .»

تبصره-هر گاه گواهی عدم امکان سازش صادر شده براساس توافق زوجین به حکم قانون از درجه اعتبار ساقط شود کلیه توافقاتی که گواهی مذکور برمبنای آن صادر شده است ملغی می گردد.

طلاق توافقی و گواهی عدم امکان سازش
گواهی عدم امکان سازش که دادگاه خانواده صادر میکنه نهایت باید ظرف سه ماه پس از ابلاغ رای قطعی و درصورتی که رای قطعی نشده باشد پس از قطعی شدن رای توسط زوجین به دفتر خانه ارائه شود.

اگر در این مدت ارائه نشود یا زوجین مدارک لازم را به دفتر خانه ندهند گواهی از اعتبار می افتد و همچنین توافق ها هم از اعتبار می افتد و زوجین اگر خواهان طلاق توافقی باشند باید مجدد درخواست بدهند. صیغه طلاق با رعایت جهات شرعی در دفتر خانه یا در محل دیگر و با حضور سردفتر انجام می گیرد.

طلاق توافقی

طلاق توافقی حداقل چه مدت زمان می برد ؟
از تاریخ ثبت دادخواست طلاق حداقل یک ماه

طلاق توافقی حداکثر چه مدت زمان می برد ؟
از تاریخ ثبت درخواست طلاق (دادخواست ) حداکثر زمان برای مشاوره 45 روز می باشد وبعد از وصول نظر کارشناسی مرکز مشاوره خانواده به دادگاه،در صورت عدم نیاز به نظر پزشک قانونی یا آزمایشگاه بارداری ظرف یک هفته دادگاه مبادرت به صور گواهی عدم سازش میکند.

دادگاه صالح برای رسیدگی به دادخواست طلاق توافقی کدام دادگاه می باشد؟

به ترتیب دادگاه خانواده محل اقامتگاه ،محل سکونت موقت ،محل وقوع مال غیر منقول، هر یک از زوجین .

مراکز خانواده در دعاوی طلاق توافقی طی چه مدت مشاوره و اتخاذ تصمیم می کنند؟

حداکثر در 45 روز باید اتخاذ تصمیم کنند که با توافق زوجین قابل تمدید تا 3 ماه دیگر می باشد .بنابراین در مدت مشاوره و تصمیم گیری مراکز مشاوره می تواند کمتر از 45 روز بشود ولی بیشتر از 45 روز و 5 جلسه نباید طول بکشد مگر اینکه زوجین بخواهند تمدید شود .

اگر در طلاق توافقی زوجین در مهلت مقرر 3 ماه در دفتر خانه حاضر نشوند تکلیف چیست ؟

گواهی عدم امکان سازش از اعتبار ساقط و زوجین اگر همچنان متقاضی طلاق باشند باید مجدد طرح دعوا کنند .(م34قانون حمایت خانواده)

اگر در طلاق توافقی مرد در دفتر خانه حاضر شود ولی زن حاضر نشود تکلیف چیست ؟

اگر مرد گواهی را به دفتر خانه ببرد و زن ظرف یک هفته در دفترخانه حاضر نشود سردفتر طلاق را جاری نمی کند و هیچ مرجعی نمی تواند زوجه را اجبار به حضور سردفتر به جانشینی او صیغه طلاق را جاری نماید.

اگر در طلاق توافقی مرد در دفتر خانه حاضر نشود و زن حاضر باشد تکلیف چیست ؟

عدم حضور مرد در دفتر خانه مانع اجرای صیغه طلاق می باشد مگر اینکه زن بنا به اعلام دادگاه صادر کننده رای وکالت بلا عزل در طلاق داشته باشد یا به موجب سند رسمی وکالت بلاعزل داشته باشد که عدم حضور مرد مانع اجرا ی صیغه طلاق و ثبت آن نخواهد بود .(م36 قانون حمایت خانواده)

مراحل طلاق توافقی
مرحله اول: در صورتی که زوجین متقاضی طلاق توافقی باشند دادگاه باید موضوع را به مراکز مشاوره خانواده ارجاع دهد در این مورد طرفین میتوانند خود ابتدا به مراکز مشاوره خانواده مراجعه کنند ماده 25 قانون حمایت خانواده. مراکز مشاوره خانواده سعی در سازش زوجین میکنند و اگر زوجین از تقاضای طلاق منصرف نشوند با مشخص کردن موارد توافق برای تعیین تکلیف و اتخاذ تصمیم به دادگاه ارسال میکنند.

مرحله دوم: دادگاه خانواده موارد توافق را بررسی و سعی در ایجاد سازش بین زن و شوهر میکنند. اگر سازش محقق نشد دادگاه به صدور گواهی عدم امکان سازش اقدام مکیند.

مرحله سوم: مراجعه به دفتر رسمی ازدواج و طلاق میباشد.

مرحله چهارم: باید قطعیت گواهی عدم امکان سازش پس از قطعی شدن به وسیله دادگاه صادر کننده رای نخستین به دفترخانه رسمی ازدواج و طلاق ارسال شود.

مرحله پنجم: زوجین باید حداکثر ظرف سه ماه گواهی عدم امکان سازش را به دفترخانه تسلیم کنند.

مرحله ششم: اجرای صیغه طلاق با رعایت جهات شرعی در دفترخانه یا در محل دیگر با حضور سردفتر انجام میگیرد ماده 37 قانون حمایت خانواده

اما چند سوال مهمی که معمولا از ما پرسیده می شود عبارتند از :

در طلاق توافقی زوجین در چه مدت زمانی باید به دفتر ازدواج و طلاق مراجعه کنند و گواهی عدم امکان سازش خود را تسلیم دفترخانه کنند؟

سه ماه پس از ابلاغ رای قطعی یا قطعی شدن رأی.

اگر در مدت سه ماه مذکور زوجین گواهی عدم امکان سازش را تسلیم دفترخانه رسمی ازدواج و طلاق نکنند تکلیف چیست؟

گواهی عدم امکان سازش از اعتبار می افتد و توافقات انجام شده ملغی میشود (ماده 34 قانون حمایت خانواده).

اگر یکی از طرفین متقاضی طلاق توافقی بعد از تسلیم گواهی عدم امکان سازش در دفترخانه رسمی ازدواج و طلاق حاضر نشود یا مدارک لازم را ارائه نکند تکلیف چیست؟

گواهی صادره از درجه اعتبار ساقط و کلیه توافقاتی که گواهی عدم امکان سازش بر مبنای آن صادر شده باطل است ( ماده 34 قانون حمایت خانواده).

آیا در طلاق توافقی شوهر میتواند به زن وکالت دهد که بدون حضور شوهر در دفترخانه صیغه طلاق جاری شود؟

بله مرد میتواند به موجب سند رسمی به زن وکالت بلاعزل دهد و عدم حضور زوج مانع اجرای صیغه طلاق و ثبت آن نیست ( ماده 36 قانون حمایت خانواده).

نکته: زن میتواند بنا به اعلام دادگاه صادرکننده رأی بعد از اعطای وکالت بلاعزل در طلاق به تنهایی در دفترخانه رسمی ازدواج و طلاق حاضر شده و صیغه طلاق جاری شود و سردفتر به نمایندگی، صیغه طلاق را جاری میکند و عدم حضور مرد مانع اجرای صیغه طلاق و ثبت آن نیست.

مدارک طلاق توافقی
زوجین می بایست مدارک زیر را برای انجامطلاق توافقی تهیه کنند و به پیوست دادخواست طلاق توافقی توسط خود فرد یا وکیل وی به دادگاه تقدیم شود:

اصل عقدنامه یا رونوشت آن
اصل شناسنامه زوج (مرد)
اصل شناسنامه زوجه (زن)
کپی کارت ملی زوجین
وکالت نامه محضری طلاق (در صورتیکه حق طلاق با زن باشد)
توافق نامه مبنی بر توافقات زوجین بر سر مهریه، حضانت و …
گواهی عدم بارداری زوجه (دریافت این گواهی نامه باید از پزشکی قانونی و مراکز پزشکی مجاز صورت گیرد)
گواهی بکارت از پزشکی قانونی (برای طلاق توافقی در دوران عقد و نامزدی)
نظر واحد مشاوره در دادگاه خانواده
اگر اصل سند ازدواج له هر دلیلی در دسترس نباشد چه راهحلی برای درخواست طلاق توافقی وجود دارد؟

باید رونوشت آن را از دفترخانه محل انعقاد عقد نکاح دریافت نمایند.

اگر زن و شوهر به هنگام انجام توافق در مورد مساله ای باهم توافقی انجام نداده باشند تکلیف چیست ،مثلا در مورد حضانت فرزند هیچ گونه توافق نشود تکلیف چیست ؟

در این صورت به در خواست طرفین دادگاه با توجه به قوانین و قواعد کلی موجود در قوانین در آن مورد که توافق نشده است تعیین تکلیف خواهدکرد.

طلاق توافقی زن باردار
ماده1140 قانون مدنی: «طلاق زن در مدت عادت زنانگی یا در حال نفاس صحیح نیست مگر اینکه زن حامل باشد یا طلاق توافقی قبل از نزدیکی با زن واقع شود یا شوهر غایب باشد به طوری که اطلاع از عادت زنانگی بودن زن نتواند حاصل کند»

ماده 1153 قانون مدنی: « عده طلاق و فسخ نکاح و بذل مدت و انقضای آن در مورد زن حامله تا وضع حمل است».

طلاق توافقی زن باردار طلاق توافقی زن باردار

با توجه به مفهوم مواد قانون مدنی زمانی که زن حامله باشد نیز میتوان او را طلاق داد و حامله بودن زن مانع طلاق توافقی نمیباشد و در صورت طلاق زن در زمان حاملگی مدت عده او تا زمان به دنیا آمدن نوزاد میباشد. یعنی تا زمانی که نوزاد به دنیا نیامده است نمی تواند شوهر دیگر اختیار کند.

 

حضانت فرزند در طلاق توافقی

در طلاق توافقی اگر بین زن و شوهر در رابطه با حضانت و نگهداری فرزندان توافقی شده باشد بر اساس توافق بین آنها دادگاه حکم خواهد نمود و اگر توافقی نشده باشد مطابق قانون خواهد بود.

مطابق ماده 1168 قانون مدنی :نگهداری اطفال هم حق و هم تکلیف والدین است و همچنین مطابق ماده 1169 قانون مدنی برای حضانت و نگهداری طفلی که پدر و مادر او جدا از هم زندگی میکنند، مادر تا سن هفت سالگی اولویت دارد و پس از آن با پدر است.و مطابق تبصره همین ماده بعد از هفت سالگی در صورت وجود اختلاف حضانت طفل با رعایت مصلحت کودک به تشخیص دادگاه میباشد.

ماده 1172 قانون مدنی: هیچ یک از والدین حق ندارند در مدتی که حضانت طفل به عهده آنها است از نگهداری او امتناع کنند در صورت امتناع یکی از والدین حاکم باید به تقاضای دیگری تقاضای قیم یا یکی از اقربا یا به تقاضای مدعی العموم نگهداری طفل را به هر یک از ابوین که حضانت به عهده او است الزام کند و در صورتی که الزام ممکن یا موثر نباشد حضانت را به خرج پدر و هرگاه پدر فوت شده باشد به خرج مادر تامین کند.

مهریه در طلاق توافقی
مهریه مالی است که در زمان ازدواج از طرف مرد به زن داده می شود و مطابق ماده 1082 قانون مدنی به محض انعقاد عقد ازدواج زن مالک مهریه می شود .

بسیاری از افراد نمیدانند که طلاق توافقی به معنی بخشیدن مهریه نیست! شاید شما هم فکر میکنید که اگر زوجین با طلاق توافقی از هم جدا شوند یعنی زوجه همه مهریه را به زوج بخشیده است. اما این تصور غلطی است.

هر تصمیمی که زوجین در خصوص مهریه بگیرند منجر به طلاق توافقی خواهد شد، چه آنکه تمام مهریه بخشیده شود یا قسمتی از آن و چه آنکه مهریه نقدا پرداخت شود و یا به اقساط توافق شده. این توافقها در مورد هر زن و شوهری متفاوت است و بستگی به تصمیم و شرایط آنها دارد.

نفقه زن در طلاق توافقی
در طلاق توافقی همه چیز بر مبنای توافق طرفین می باشد و اگر در زمان عده برای زن نفقه در نظر گرفته شده باشد مستحق نفقه خواهد بود و اگر نه مطابق قانون زن در زمان عده طلاق باین حق نفقه ندارد و طلاق توافقی نیز باین بوده و در زمان عده زن نفقه ندارد (ماده 1109قانون مدنی).

نفقه فرزندان در طلاق توافقی
«مطابق ماده 1199 قانون مدنی نفقه اولاد بر عهده پدر است بعد از فوت پدر یا عدم قدرت او به دادن نفقه به عهده اجداد پدری است و در صورت نبودن پدر و اجداد پدری و یا عدم قدرت آنها نفقه به عهده مادر است…»

در طلاق توافقی اگر بین زن و شوهر توافقی درباره نفقه فرزندان شده باشد براساس توافق عمل خواهد شد و اگر توافقی هم نشده باشد دادگاه با توجه به ماده 1199 قانون مدنی پرداخت نفقه را بر عهده شوهر تعیین خواهد کرد.

طلاق توافقی در دوران نامزدی
مفهوم و تعریف نامزدی در قانون :

مطابق ماده 1035 قانون مدنی«وعده ازدواج ایجاد علقه زوجیت نمی کند اگر چه تمام مهر یا قسمتی از مهریه که بین طرفین برای موقع ازدواج مقرر گردیده پرداخته شده باشد .بنابراین هریک از زن و مرد مادام که عقد نکاح جاری نشده میتواند از وصلت امتناع کند و طرف دیگر نمیتواند به هیچ وجه او را مجبور به ازدواج کرده یا از جهت صرف امتناع از وصلت مطالبه خسارتی نماید».

با توجه به قانون مدنی نامزدی، نکاح نبوده و رابطه زوجیت را به همراه ندارد بنابراین اگر طرفین در دوران نامزدی با هم توافق کنند که نامزدی را به هم بزنند این توافق در قالب طلاق توافقی نمیگنجد و طلاق ویژه عقد نکاح دائم میباشد.

مفهوم و تعریف نامزدی در عرف: نامزدی در عرف معنی متفاوتی از نامزدی در قانون مدنی دارد، در عرف دختر و پسری که با هم عقد ازدواج منعقد میکنند و صیغه نکاح بین آنها جاری میشود و تا زمانی که آنها مراسم ازدواج نگرفته و زیر یک سقف مشترک نرفته اند عرف در مورد آنها اصطلاح نامزدی را به کار میبرند اما در واقع دختر و پسری که به این نحو بین آنها عقد ازدواج دائم منعقد شده باشد از نظر قانونی زن و شوهر محسوب شده و در صورتی که بخواهند با توافق از یکدیگر جدا شده و نامزدی را بهم بزنند باید در قالب طلاق توافقی این کار را انجام دهند.

بنابراین نامزدی مورد نظر قانون مدنی به مرحله ی قبل از ازدواج گفته می شود که هنوز عقد ازدواج بین طرفین جاری نشده است.

طلاق توافقی ایرانیان مقیم خارج از کشور
ماده 15 قانون حمایت خانواده مصوب 1391: «هرگاه ایرانیان مقیم خارج از کشور امور و دعاوی خانوادگی خود را در محاکم و مراجع صلاحیتدار محل اقامت خویش مطرح کنند احکام این محاکم یا مراجع در ایران اجرا نمیشود مگر آنکه دادگاه صلاحیتدار ایرانی این احکام را بررسی و حکم تنفیذی صادر کند.»

تبصره: ثبت طلاق ایرانیان مقیم خارج از کشور در کنسولگری های جمهوری اسلامی ایران به درخواست کتبی زوجین یا زوج با ارائه گواهی اجرای صیغه طلاق توسط اشخاص صلاحیتدار که با پیشنهاد وزارت امور خارجه و تصویب رئیس قوه قضائیه به کنسولگری ها معرفی میشوند امکان پذیر است. ثبت طلاق رجعی منوط به انقضای عده است.

در طلاق بائن نیز زوجه میتواند طلاق خود را با درخواست کتبی و ارائه گواهی اجرای صیغه طلاق توسط اشخاص صلاحیتدار فوق در کنسولگری ثبت نماید. در مواردی که طلاق به درخواست زوج ثبت میگردد زوجه میتواند با رعایت این قانون برای مطالبه حقوق قانونی خود به دادگاههای ایران مراجعه نماید.

دادگاه صالح برای رسیدگی به طلاق توافقی زوجین مقیم خارج از کشور (ماده 14 قانون حمایت خانواده 91)

در صورتی که یکی از زوجین مقیم خارج از کشور باشد: دادگاه محل اقامت طرفی که در ایران اقامت دارد.
هر دو زوجین مقیم خارج از کشور باشند: دادگاه محل سکونت فرد ساکن در ایران
اگر هر دو مقیم خارج باشند و هر دو در ایران محل سکونت داشته باشند:دادگاه محل سکونت موقت زوجه
اگر هر دو مقیم خارج باشند و هیچ یک در ایران محل سکونت موقت نداشته باشند : دادگاه شهرستان تهران صالح به رسیدگی است مگر اینکه زوجین برای اقامه دعوی در محل دیگر توافق کنند.

انواع طلاق
الف ـ تقسیم بندی طلاق بر اساس موجبات آن:

۱ـ طلاق از طرف مرد:
یکی از انواع طلاق، طلاق از طرف مرد می باشد. با توجه به ماده (1133) قانون مدنی می توان گفت که: «مرد می‌تواند با رعایت شرایط مقرر در این قانون طلاق‌، با مراجعه به دادگاه تقاضای طلاق همسرش را بنماید.». مراحل طلاق به این صورت است که اگر مرد بخواهد زن خود را طلاق بدهد، باید به دادگاه مراجعه کند و دادگاه با ارجاع اختلاف به داوری‌، اقدام به صلح بین زوجین می‌کند (ایجاد صلح بین مرد و زن) و در صورتی که بین زن و مرد صلح برقرار نشود، گواهی عدم سازش صادر می شود و باید مراحل طلاق را طی کند.
عدم رضایت زن موثر در صدور یا عدم صدور گواهی عدم امکان سازش برای اجرای صیغه طلاق نیست. لیکن مرد حتی اگر عذر موجهی برای طلاق داشته باشد، باز هم موظف است، مهریه‌، جهیزیه و نفقه زن را مطابق با قانون طلاق و مهریه پرداخت کند. اما اگر عذر موجهی وجود نداشته باشد، این حق برای زن وجود دارد که علاوه بر مهریه، جهیزیه و نفقه، اجرت‌ المثل کار هایی را که در طول زندگی مشترک با عدم قصد تبرع و به دستور مرد انجام داده است، دریافت کند.

2ـ‌ طلاق از طرف زن:
از دیگر انواع طلاق ، طلاق از طرف زن می باشد. طلاق در صورت عجز یا امتناع از پرداخت نفقه یکی از موارد طلاق از طرف مرد است: در صورتی که شوهر از پرداخت نفقه خودداری کند و عدم امکان اجرای حکم محکمه و الزام او به دادن نفقه، زن می‌تواند برای طلاق به حاکم مراجعه کند و حاکم مرد را مجبور به طلاق نماید. این چنین است در صورت عجز شوهر از دادن نفقه. در واقع پس از طرح دعوی مطالبه نفقه علیه زن و محکومیت وی و صدور اجرائیه و در نهایت عدم اقدام شوهر برای اجرای حکم‌، می‌توان دادخواست طلاق به علت ترک انفاق را مطرح نمود.

عسر و حرج زن (ماده ۱۱۳۰ قانون مدنی) یکی از موارد طلاق از طرف مرد است :
در صورتی که دوام پیدا کردن ازدواج باعث عسر و حرج زوجه (زن) شود، وی می‌تواند به حاکم شرع مراجعه کرده و دادخواست طلاق دهد (طلاق از طرف زن) و مراحل طلاق را طی کند، چنانچه عسر و حرج مذکور در محکمه ثابت شود، دادگاه می‌تواند زوج (مرد) را اجبار به طلاق کند و در صورتی که مجبور کردن مرد اثر گذار نباشد زوجه (زن) به اذن حاکم شرع طلاق داده می‌شود. ویژگی خاص طلاق عسر و حرجی این است که حقوق مالی زوجه محفوظ است و میزان مهریه‌ ای که بذل خواهد شد، بسته به نظر قاضی و خود زوجه دارد.

موارد ذيل در صورت احراز توسط دادگاه صالح از مصاديق عسر و حرج محسوب مي‌گردد:
1ـ ترك زندگي خانوادگي توسط مرد کم کم به مدت شش ماه و يا نه ماه متناوب در مدت يك سال بدون داشتن عذری موجه‌.
2- اعتياد مرد به يكي از انواع مواد مخدر و يا عادت داشتن مرد به مصرف به مشروب الكلي كه به زندگی خانوادگی ضربه میزند و پا فشاری مرد به مصرف و عدم علاقه به ترک.
3- محكوميت قطعي مرد به حبس پنج سال يا بيشتر از پنج سال توسط دادگستری.
4- ضرب و شتم يا هرگونه سوء استفاده مستمر زوج كه عرفاً با توجه به وضعيت زوجه قابل تحمل نباشد.
5- ابتلاء مرد به بيماري ‌هاي بدون درمان روانی يا هر مریضی بدون درمان ديگري كه زندگي زناشویی را مختل نمايد.

غیبت زوج یا همان مرد: هرگاه شخصی به مدت 4 سال یا بیشتر غیبش زند، همسر او می ‌تواند تقاضا نامه طلاق دهد و مراحل طلاق را طی کند.
با توجه به ماده ۱۰۲۳ قانون طلاق، محکمه طی سه نوبت آگهی هر یک به فاصله یک ماه در جراید محل و یکی از روزنامه های کثیر الانتشار تهران منتشر می‌کند‌. هرگاه یک سال از تاریخ اولین اعلان بگذرد و حیات غایب ثابت نشود، حکم موت فرضی در مورد مرد صادر می شود. پس از طلاق و در فرض مراجعت و پیدا شدن مرد‌، هیچ حقی برای او متصور نیست. مگر اینکه قبل از انقضای عده باشد که در این فرض برای زوج، حق رجوع باقی است.

شروط ضمن عقد با وکالت به زن در طلاق (ماده ۱۱۱۹ قانون مدنی)؛ هر دو طرف خطبه عقد (مرد و زن – زن و شوهر) می‌توانند هر شرطی را که مخالف با تقاضای عقد مزبور نباشد، در ضمن عقد ازدواج یا عقد لازم دیگر بنمایند. مثل اینکه شرط شود، هرگاه شوهر، زن دیگر بگیرد و یا اینکه در مدت معینی غایب شود یا ترک انفاق نماید یا بر علیه حیات زن سوء قصد یا سوء رفتاری نماید که زندگانی آن‌ ها با یکدیگر غیر قابل تحمل شود، زن وکیل باشد که پس از اثبات تحقق شرط در محکمه و صدور حکم نهایی، طلاق خود را ثبت نماید. اگر زن بتواند یکی از شرط های درج شده در سند ازدواج را ثابت کند، وکیل شوهر در طلاق و قبول بذل می‌شود و اختیار به دست خود اوست که به وکالت از شوهر چه مقدار از مهریه ‌ای را قبول بذل و تعیین کند.

3. طلاق توافقی:
در طلاق توافقی که یکی از انواع طلاق است، زن و شوهر، هم زن و هم شوهر، تقاضا دهنده طلاق هستند و در کلیه موارد با هم توافق کرده اند که باید با مراجعه شخصی به دادگاه خانواده یا توسط وکیل های خود، اعلام توافق خود را در اموری همچون وصول یا بذل مهریه، نفقه ایام عده، حضانت فرزند بعد از طلاق، ملاقات فرزند، شیوه پس دادن جهیزیه و سایر حقوق دوران زوجیت را کتباً نوشته و به دادگاه جهت ضبط در پرونده بدهند و مراحل طلاق را طی کنند.

توافق و تراضی زوجین در طلاق توافقی باعث می‌گردد؛ رأی صادره از دادگاه بدوی مستند نهایی اجرای صیغه طلاق در دفتر ثبت رسمی قرار گیرد و پرونده به دادگاه تجدید نظر استان و دیوان عالی کشور (به واسط عدم تجدید نظر خواهی یا فرجام خواهی زوجین) ارسال نگردد. وفق ماده (27) قانون جدید حمایت از خانواده، موضوع طلاق توافقی به داوری ارجاع نمی‌شود. در صورتی که زوجین در جلسه دادگاه بر امری توافق نمایند، هر کدام از آن‌ها تا زمانی که صیغه طلاق جاری نشده، می توانند از توافق خود عدول کنند.

شرایط طلاق توافقی از ابتدای آذر ماه سال ۹۷ در شهر تهران:
قبل از تاریخ ذکر شده، زن و شوهر، تقاضا دهنده طلاق یا وکیل هایشان برای ثبت دادخواست طلاق توافقی به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه و دادخواست طلاق توافقی خود را ثبت می‌نمودند، لیکن از ابتدای 01/09/1397، دفاتر مذکور مجاز به ثبت دادخواست طلاق توافقی بدون ارائه گواهی مراکز غربالگری و یا مشاوره خانواده که اصطلاحاً به آن «گواهی عدم انصراف از طلاق» گفته می شود، نیستند. اما باید طرفین شرایط طلاق توافقی را داشته باشند و مراحل طلاق را طی کنند.

مقاله پیشنهادی: مراحل طلاق توافقی، مدارک لازم و هزینه آن چگونه است؟

 

انواع طلاق
تقسیم بندی طلاق بر اساس انواع طلاق:
الف ـ طلاق رجعی:
یکی دیگر از انواع طلاق، طلاق رجعی است که در آن شوهر در مدت ‌زمان عده می ‌تواند بدون نیاز به خواندن دوباره خطبه عقد دوباره به همسر خود مراجعه ‏کرده و زندگی مشترک و زندگی زناشویی را از سر گیرند.

ب ـ طلاق بائن:
یکی دیگر از انواع طلاق، طلاق بائن است. در این نوع، با طلاق، بین زن و شوهر جدایی کامل اتفاق می‌ افتد و به خاطر همین در مدت عده اگر از طلاق منصرف شوند، باید با جاری کردن صیغه عقد ازدواج مجددا ازدواج نمایند. نفقه زن در مدت عده هم بر خلاف طلاق رجعی، به عهده‌ مرد نیست و اگر زن یا شوهر در مدت عده بمیرد، دیگری از او ارث نمی ‌برد. در طلاق بائن برای شوهر حق رجوع نیست.

ماده ۱۱۴۵: در موارد ذیل، طلاق بائن است:

۱. طلاقی که قبل از نزدیکی واقع شود.
۲. طلاق یائسه (اگر مسلم باشد، زوجه یائسه است، طلاق او بائن است، نه رجعی و در طلاق نامه باید یائسه بودن وی ذکر شود.)
۳. طلاق خلع (زن به واسطه کراهتی که از شوهر خود دارد، در مقابل مالی که به شوهر می‌دهد، طلاق بگیرد، اعم از این که مال مزبور عین مهر یا معادل آن و یا بیش‌تر و یا کم‌تر از مهر باشد) و مبارات (کراهت از طرفین باشد، ولی در این صورت عوض باید زائد بر میزان مهر نباشد) مادام که زن رجوع به عوض نکرده باشد.
۴. سومین طلاق که بعد از سه وصلت متوالی به عمل آید، اعم از این که وصلت در نتیجه‌ رجوع باشد یا در نتیجه‌ نکاح جدید.

چنانچه برای انجام دقیق مشکل خود در زمینه طلاق، نیاز به وکیل مجرب و خبره دارید، از طریق این شماره‌ها با ما تماس بگیرید: 02188734324 و 02188734493

مراحل طلاق
اجرای صیغه طلاق:
اجراي صيغه طلاق و ثبت آن پس از رسيدگي دادگاه و صدور گواهي عدم امكان سازش صورت خواهد گرفت. با توجه به این که دادگاه پس از بررسی موضوع طلاق، مساله را به داوری ارجاع می‌دهد و پس از کسب نظر داوران مبادرت به صدور حکم می‌کند. چنان چه داور های انتخاب شده از ناحیه دادگاه موفق به این کار نشوند با اعلام مراتب به دادگاه خانواده، دادگاه مذکور درخواست گواهی عدم امکان سازش صادر می‌کند تا با مراجعه به یکی از دفاتر ثبت طلاق، حکم صادره اجرا و صیغه طلاق جاری شود و وارد شناسنامه زوجین شود.

با طلاق از طرف زن که یکی از انواع طلاق است، دادگاه می تواند همان موقع حکم عدم امکان سازش را صادر کند و به او وکالت در توکیل بدهد تا با مراجعه به دفترخانه و ارائه حکم عدم امکان سازش و وکالت نامه فوق الذکر خود را طلاق دهد. حال اگر زن از رفتن به دفترخانه خودداری کند، شوهر به شخصه با مراجعه به آنجا و ارائه گواهی عدم امکان سازش می‌تواند صیغه طلاق را جاری کند و دفتر خانه به زن موضوع را ابلاغ می کند.
شروع مدت زمان داشتن گواهی عدم سازش زن و شوهر از تاریخ ابلاغ به محکوم له است. مدت زمان داشتن اعتبار گواهی عدم امکان سازش زن و شوهر برای تسلیم به دفتر رسمی ازدواج و طلاق سه ماه از تاریخ ابلاغ رأی قطعی یا قطعی شدن رأی می‌باشد.
مطابق با بند نه از ماده چهار قانون حمایت خانواده مصوب ۱۳۹۱/۱۲/۰۱، رسیدگی به طلاق در صلاحیت دادگاه خانواده است. طلاق پرونده ‌ای است که با اعتراض هر کدام از زوجین در سه مرحله (دادگاه بدوی، دادگاه تجدید نظر استان مربوطه، دیوان عالی کشور) را طی می‌کند. پرونده طلاق در صورت مقاوت زوجین، پرونده‌ای طولانی است و صبر بسیار می‌طلبد. مدت اعتبار حکم طلاق شش ماه از تاریخ رأی فرجامی یا انقضای فرجام خواهی می‌باشد.

‌سوال ـ در صورت داشتن حق طلاق آیا برای طلاق توافقی باز هم باید به مشاور مراجعه کرد ؟

پاسخ: از تاریخ 01/09/1397 ثبت دادخواست طلاق توافقی و طی مراحل طلاق ، در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی؛ الزاماً با تسلیم گواهی عدم انصراف از طلاق، صادر شده از سوی مراکز مشاوره خانواده بهزیستی به دفاتر فوق الذکر میسر خواهد شد.

سوال ـ آیا در طلاق خلع زوجه می‌تواند به بذل رجوع نماید؟

پاسخ: به موجب استفتائات قضایی، چنانچه زوجه، رجوع به بذل نمايد، صحيح و نافذ است و طلاق رجعي مي‌شود، شوهر مي‌تواند رجوع کند و بدون عقد دوباره او را زن خود قرار دهد.

سوال ـ اگر زوجه موفق به اخذ گواهی عدم امکان سازش شود ولی زوج پس از ارائه گواهی از سوی زوجه به دفتر ثبت طلاق تقاضای اعسار از پرداخت مهریه نماید، آیا گواهی عدم امکان سازش بی اعتبار می‌شود؟

پاسخ: اگر زن گواهی عدم امکان سازش با شوهر را در مهلت ذکر شده، قانونی به دفتر ثبت طلاق تسلیم کرده باشد، با تقدیم دادخواست اعسار یا درخواست تقسیط پرداخت مهریه، به اعتبار گواهی عدم امکان سازش خدشه ای وارد نمی ‌آید.

طلاق از طرف زن | دلایل، شرایط و مراحل انجام آن

دلایل طلاق از طرف زن
طلاق در بسیاری از موارد به اراده یکی از زوجین با توجه به شرایط پیش آمده و با درخواست طلاق او به دادگاه مورد بررسی قرار می‌گیرد. زوجه، خود نمی‌تواند مستقیما مرد را بدون خواست او وادار به طلاق کند و در صورت تمایل زوجه به طلاق، دادگاه درخواست او را بررسی و در صورت تایید ،مرد را مجبور به طلاق می‌ نماید. طلاق از طرف زن، دلایل متفاوتی می‌تواند داشته باشد که این موارد در قانون مدنی و دفترچه‌های ثبت ازدواج ذکر شده‌اند.

 

تصویر طلاق از طرف زن

 

ناتوانی در پرداخت نفقه زن
در صورتی که مرد از پرداخت نفقه خودداری کند و یا ناتوان از پرداخت آن باشد، زوجه می‌تواند با توجه به الزام مرد در پرداخت نفقه به وی ،به دادگاه مراجعه کرده و دادخواست طلاق دهد. پس از مطرح کردن ادعای زن، دادگاه با مشخص کردن مقدار نفقه‌، مرد را ملزم به پرداخت آن می‌کند و در صورت عدم اجرای این حکم توسط مرد، حکم طلاق را صادر می‌کند.

 

توصیه می‌ شود مقاله نفقه و موارد آن مطالعه شود. در این مقاله هر آنچه که باید در مورد نفقه بدانید آورده شده است.

 

عسر و حرج
در صورت مواجهه با هر گونه شرایطی که ادامه زندگی را برای زوجه مشکل و غیرقابل تحمل سازد، زوجه می‌تواند درخواست طلاق دهد و پس از تشخیص شرایط عسر و حرج توسط قاضی، زوج مجبور به طلاق شود. در قانون مدنی ماده 1130، موارد زیر به عنوان مصادیق عسر و حرج معرفی شده‌اند:

ترک زندگی خانوادگی توسط زوج به مدت 6 ماه متوالی و یا 9 ماه متناوب در طول یک سال بدون داشتن عذر موجه.
اعتیاد شوهر به مواد مخدر یا مشروبات الکلی به حدی که اساس زندگی را مختل کند و یا خودداری زوج در برابر ترک اعتیادی که توسط پزشک تجویز شده باشد.
در صورتی که مرد به طور قطعی به 5 سال حبس یا بیشتر محکوم شود.
رفتارهای غیرقابل تحمل از جمله ضرب و شتم.
ابتلاء زوج به بیماری غیرقابل درمان یا صعب العلاج روانی و جسمی و امکان سرایت آن به زوج.
در صورت مواجه زوجه با موارد دیگری به جز مصادیق ذکر شده در فوق، دادگاه می‌تواند آن‌ها را بررسی کرده و عسر و حرج زن را احراز کند.

غیبت شوهر بیش از 4 سال
بنابر قانون مدنی، در صورتی که غیبت مرد بیشتر از 4 سال باشد که اصطلاحا غایب مفقود الاثر نیز خوانده می‌شود زن پس از ارائه درخواست خود به دادگاه باید 3 دفعه متوالی در فاصله یک ماه در یکی از روزنامه‌های محل و یکی از روزنامه‌های کثیرالانتشار تهران غیبت مرد را آگهی کند و از اشخاصی که ممکن است از وی خبری داشته باشند برای حضور در دادگاه دعوت کند. پس از گذشت یک سال از نشر اولین آگهی در روزنامه حکم طلاق توسط دادگاه صادر خواهد شد.

شرایط طلاق از طرف زن
در دفترچه‌های ثبت ازدواج، بندهایی ذکر شده است که در صورتی که در هنگام ثبت ازدواج، این شروط توسط مرد به امضا برسد، زن می‌تواند در صورت مواجهه با آن شرایط به دادگاه مراجعه نماید و درخواست طلاق کند. این 12 شرط ضمن عقد نکاح که به شروط دوازده‌گانه شناخته می‌شوند و عبارتند از:

خودداری شوهر از پرداخت نفقه و انجام حقوق واجب بر همسر خود به مدت 6 ماه.
بدرفتاری شوهر به حدی باشد که تحمل ادامه زندگی را برای زن مشکل کند.
ابتلای مرد به یک بیماری غیرقابل درمان و خطرناک برای سلامت زن.
دیوانه بودن مرد و عدم امکان فسخ آن.
در صورتی که شغل مرد به آبرو، اعتبار و مصالح خانوادگی زن صدمه وارد کند.
در صورتی که شوهر، به 5 سال یا بیشتر حبس محکوم شود، یا ناتوانی از پرداخت نقدی منجر به 5 سال حبس او شود و یا ناتوانی از پرداخت نقدی و حبس وی منجر به 5 سال یا بیشتر بازداشت شود و حکم او در حال اجرا باشد.
در صورتی که دادگاه ابتلاء مرد به اعتیادی که به اساس زندگی خانوادگی او آسیب برساند و تحمل زندگی را برای زن مشکل کند را تایید نماید، زن می‌تواند درخواست طلاق دهد. از جمله این موارد می‌توان به اعتیادی اشاره کرد که منجر به فروش اثاثیه منزل، بیکاری مرد و آسیب رساندن به سلامت جسمی و روحی سایر افراد خانواده شود.
ترک زندگی خانواده توسط زوج بدون عذر موجه به مدت 6 ماه متوالی.
در صورتی که مرد مرتکب جرمی شود و محکوم به هر گونه مجازاتی (از جمله حد و تعزیر) شود که به شئون، حیثیت و اعتبار خانوادگی زوجه آسیب برساند زن می‌تواند تقاضای طلاق دهد. تایید این آسیب برعهده دادگاه است و با در نظر داشتن موقعیت و وضع زن و عرف صورت می‌گیرد.
در صورتی که پس از 5 سال از زندگی مشترک، مرد به علت عقیم بودن و سایر شرایط جسمانی قادر به بچه‌دار شدن نباشد.
مفقود الاثر شدن مرد به مدت 6 ماه .
زن در صورتی که زوج بدون اجازه زوجه مجددا ازدواج نماید، حق طلاق دارد.
موارد دیگری چون رابطه جنسی غیرمتعارف، نداشتن رابطه جنسی برای مدت طولانی، عدم تهیه مسکن برای مدت غیرمتعارف و در موارد ویژه‌ای کراهت شدید زن به همراه بخشش تمام مهریه می‌توانند در صورت ثابت شدن، شروط طلاق قابل استناد از سوی زن باشند.

علاوه بر شروط دوازده‌گانه، در عقد نکاح موارد دیگری چون حق سکونت، حق تحصیل، حق اشتغال و موارد دیگری که خلاف موازین عقد نکاح نباشند، با توافق طرفین قابل ثبت هستند.

در صورتی که زوجین در مساله حق طلاق زن هر دو توافق خود را به ثبت رسانده باشند و حق طلاق در دفاتر اسناد رسمی “وکالت در طلاق” ار سوی مرد به زن داده شده باشد، خارج از شروط ذکر شده زن می‌تواند در هر زمانی که بخواهد از دادگاه تقاضای طلاق کند.

مراحل طلاق از طرف زن
عدم حضور زن برای طلاق و واگذار کردن آن به وکیل خانواده و وکیل حقوقی مزایایی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به عدم نیاز به حضور زن در دادگاه و جلسات داوری، دریافت حق و حقوق وی اعم از مهریه و نفقه توسط وکیل طلاق، عدم نیاز به حضور وی برای اجرای صیغه طلاق و صدور حکم طلاق در صورت داشتن شروط دوازده‌گانه پس از 5 ماه اشاره کرد.

در صورتی که زن برای طلاق مصمم باشد مراحل زیر برای طلاق از سوی زن لازم است طی شود:

ارائه مدارک به وکیل حقوقی متخصص امور خانواده و طلاق.
توضیح تمام شرایطی که وی را مجبور به جدایی کرده است.
پس از اقدام وکیل با توجه به شرایط زوجه بدون نیاز به حضور زن صیغه طلاق جاری و ثبت خواهد شد و مدارک به زن تحویل می‌شود.
تاثیرات طلاق
طلاق که امروزه به دلایل مختلفی اعم از فقر، دخالت خانواه‌ها، اعتیاد، خیانت، عدم درک متقابل و بسیاری مشکلات دیگر آماری صعودی دارد عواقب مختلفی به دنبال خواهد داشت که ادامه زندگی زن، مرد و فرزندان آن‌ها را تحت الشعاع قرار می‌دهد.

تاثیرات طلاق برای زن
پس از طلاق، از زوایای مختلفی فشارهای روحی، روانی و اجتماعی بسیاری بر زنان وارد می‌شود که عواقبی جبران ناشدنی را در پی خواهند داشت. افسردگی، اضطراب، نگرانی از آینده، بازگشت به خانه پدری، واکنش افراد جامعه و عذاب وجدان و در مواردی پشیمانی از جمله پیامدهای طلاق بر زنان خواهند بود.

 

تصویر تاثیرات طلاق روی زن

 

زنان، به علت فرهنگ‌ و باورهای نادرست جامعه پس از طلاق، هویت و منزلت اجتماعی خود را ممکن است از دست بدهند. در این فرهنگ نادرست، زن مطلقه تهدیدی برای خانواده‌ها به شمار می‌رود و این نگاه، به مرور زنان مطلقه را منزوی می‌کند و شخصیت و جایگاه اجتماعی آن‌ها را درهم می‌شکند. نگرش غلط و منفی جامعه، برچسب‌های اجتماعی غلط، خشونت‌ها و آزارهای آشکار و پنهان جنسی و احساس ناامنی تنها مواد کمی هستند که زنان پس از طلاق با آن‌ها روبرو می‌شوند.

در موارد بسیاری، پیشنهادات مختلف از سوی مردان اطراف زنان مطلقه به ویژه پیشنهاد ازدواج موقت آن‌ها را دچار آسیب‌های روحی مختلف و احساس عدم امنیت روحی و روانی می‌کند.

تاثیرات طلاق برای فرزند
فرزندان، روحی به شدت آسیب‌پذیر دارند و طلاق والدین آن‌ها اثرات مختلفی بر روان و آینده آن‌ها به جای خواهد گذاشت. پس از طلاق والدین، کودک با ترس از ترک شدن و طرد شدگی رشد خواهد کرد. احساس تنهایی این کودکان و نداشتن حمایت کافی از سوی والدین موجب اندوه، اضطراب، افسردگی و بلاتکلیفی آن‌ها خواهد شد. اغلب این کودکان، جدایی را نمی‌پذیرند، در این شرایط به ویژه در صورت مشخص نبودن دلایل طلاق والدین، عدم درک جدایی منجر خشم و پرخاشگری شدید در آن‌ها خواهد شد.

 

مزایای طلاق
پیش از طلاق، طرفین باید تمامی شرایطی که با آن‌ها روبرو شده‌اند را مورد بررسی قرار دهند و اطمینان یابند که به دلایل غیر منطقی و نادرست از جمله بدبینی بی‌دلیل، نداشتن گذشت و صبر، حسادت بیش از حد طرفین، غرور و خواخواهی، توقعات بی‌جای غیرعاقلانه و امثال آن طلاق را انتخاب نکرده‌اند.

با تمام آسیب‌های ذکر شده، در موارد زیادی طلاق تنها راهی است که برای زوجین باقی مانده است. گاهی اوقات، قطع ادامه زندگی مشترک می‌تواند آسیب‌های کمتری را نسبت به ادامه زندگی مشترک به دنبال داشته باشد. یک زندگی مشترک ناموفق تاثیرات سوء بسیاری بر روح و جسم زوجین و فرزندان آن‌ها باقی خواهد گذاشت و گاهی طلاق، بهترین انتخاب است که می‌تواند افراد را وارد مسیری جدید از زندگی کند.

آسیب‌های طلاق را می‌توان با کنترل درست زندگی خود و با مراقبت درست از فرزند کاهش داد. در این مرحله از زندگی حضور مشاوری آگاه و مطلع می‌تواند به عبور افراد از تنش‌ها و چالش‌های روانی پیش رو کمک کند.

مدارک مورد نیازبرای طلاق
اصل سند ازدواج
اصل شناسنامه زن
کپی کارت ملی زن
در صورت نبود اصل سند ازدواج باید از دفترخانه محل انعقاد عقد نکاح، رونوشتی از آن دریافت کنید.

 

مشاوره حقوقی طلاق
مشاوره خانواده فردی است که دانش حقوقی کافی در زمینه دعاوی خانواده را دارا می باشد.برخلاف تصور بسیاری از افراد که گمان می نمایند در زمان بروز مشکل بایستی به وکیل خانواده و مشاور حقوقی مراجعه نمایند اما لازم به ذکر است که رجوع به مشاور خانواده تا پیش از بروز مشکل و اختلاف نیز نقش به سزایی می تواند در حل و فصل اختلافات داشته باشد. حتی مراجعه به مشاور حقوقی گاها می تواند از بروز بسیاری از مشکلات پیشگیری نماید.

البته لازم به ذکر است که استفاده از طلاق ،اگرچه مزموم شمرده شده است اما گاهی تنها راه پیش روست. و چه بهتر که چنانچه زندگی مشترک به مرزی رسید که ادامه زندگی برای طرفین نامقدور شد. با طلاق توافقی نسبت به خاتمه زندگی مشترک اقدام شود. چنانچه در این باره به توضیحات تکمیلی تری نیاز دارید مقاله طلاق توافقی را از دست ندهید.

در این مقاله سعی شد با بررسی دلایل، شرایط و مراحل طلاق از طرف زن بتوانیم گامی در راستای آگاه سازی هموطنان به ویژه بانوان داشته باشیم. گروه وکلای وکیل پرس با در اختیار داشتن وکلا و کارشناسان حقوقی مجرب و با تجربه ،پیوسته برای یاری رساندن به شما در تلاش است تا با ارایه تمامی خدمات حقوقی بویژه در زمینه طلاق مانند قبول پرونده های طلاق توسط وکیل طلاق و همچنین مشاره حقوقی طلاق بتواند مشکلاتی از مشکلات هموطنان عزیز بکاهد.

شماره مشاوره حقوقی تلفنی
.
برخی سوالات متداول در خصوص درخواست طلاق از طرف زن

سوال: در صورتی که غیبت مرد بیشتر از چند سال باشد غایب مفقود الاثر نیز خوانده می‌شود؟

پاسخ: 4 سال

سوال: مرد باید چند سال از عقیم بودنش بگذرد که زن بتواند درخواست طلاق کند؟

پاسخ : 5 سال

سوال: زن بعد از چند مدت ندادن نفقه از سمت شوهر، می تواند درخواست طلاق دهد؟

پاسخ: خودداری پرداخت نفقه تا 6 ماه از سمت شوهر

 

آشنایی با انواع راه ها و روش های رسیدگی به طلاق

 

در خصوص ضرورت آشنایی با انواع راهها و روش های رسیدگی به طلاق برای زن و شوهر میتوان گفت، تشکیل زندگی مشترک علاوه بر اینکه مستلزم عبور از جریانهای مادی است، نتیجه علاقه و پیوندی عاطفی بوده است که چنان ریشه در قلب و ذهن طرفین داشته که آنها را به اوجی از رضایت رسانده است تا جایی که خوشبختی خود را در گرو پیوندی استوار میبینند و با کمال میل و رضایتی آمیخته با عشق و احساسات، خود را زیر بار تعهداتی می‌برند که گاهی علم حقوق از سنگینی آن به شگفت می‌آید (اشاره به مهریه های چند میلیاردی). با این حال زندگی مشترک و پیوند زناشویی و هماهنگی بین زوجین همیشه به حصول آرامش و احساس خوشبختی منجر نمیشود. در این فرض هم علم حقوق و علم روانشناسی توصیه میکنند که زوجین به جای درگیری و مشاجره و زندگی توام با تحمل و فرسایش، به راهکار طلاق بیاندیشند. هرچند که متاسفانه در میان بافت سنتی جامعه ما به غلط طلاق امری مذموم دانسته شده است!!!

آشنایی با اقسام روشهای رسیدگی به طلاق
1- طلاق به درخواست زوج (شوهر)
مطابق ماده1133 قانون مدنی «مرد می تواند با رعایت شرایط مقرر در این قانون با مراجعه به دادگاه تقاضای طلاق همسرش را بنماید»

این شرایط عبارتند از اینکه:

الف) مراجعه به دادگاه و اخذ اجازه طلاق از دادگاه مربوطه(دادگاه خانواده محل اقامت زوجه یا زندگی مشترک) منظور از اجازه طلاق همان حکم طلاق یا گواهی عدم امکان سازش است.

ب) تعیین تکلیف پرداخت کلیه حقوق مالی زوجه از جمله،مهریه،نفقه،معوقه و نفقه دوران عده و اجرت المثل ایام زوجیت (در صورت مطالبه ی زوجه)

ج) در صورتی که زوجین شرط تعلق تا نصف اموال، مندرج در عقدنامه ازدواج را،امضاء کرده باشند چون طلاق به درخواست زوج است قاضی ضمن رسیدگی به طلاق با ارجاع امر به کارشناس حکم به انتقال تا نصف داراییهای زوج به زوجه را می دهد(عنایت شود که تا نصف و نه لزوماً نصف که می تواند 5یا10یا20 درصد باشد) مگر اینکه علت درخواست طلاق،تخلف زوجه از وظایف زناشویی باشد که در این صورت این شرط منتفی می گردد.

نکته : در صورتی که زوج مالی جهت ادای حقوق زوجه نداشته باشد و مدعی اعسار باشد بعد از صدور حکم طلاق می تواند تقاضای تقسیط حقوق مالی زوجه را داده و بعد از قبول تقسیط و قطعیت آن حکم را اجرا کند.

 

اطلاع از احکام و مقررات طلاق به درخواست زوج (مرد)

 

طلاق به در خواست زوجه (زن) :
در سیستم حقوقی ما اصولاً زن(زوجه) حق طلاق نداشته و این حق در انحصار مرد است مگر اینکه زن به یکی از طرق زیر متوسل شده و این مراتب را اثبات نماید؛

الف) مطابق ماده1146 قانون مدنی زن با مراجعه به دادگاه و اثبات کراهت و تنفر خود از زوج(که البته کار مشکلی بوده و صرف بیان آن در دادگاه کافی نیست) در مقابل مالی که به زوج می بخشد طلاق بگیرد.در صورتی که دادگاه کراهت و تنفر شدید زوجه را تشخیص داده هر چند زوج به مبلغ بخشیده شده راضی نباشد،دادگاه با قبول آن از طرف زوج حکم طلاق را صادر می نماید.این مال می تواند بخش یا تمام مهریه و سایر حقوق مالی زن باشد.

ب) مطابق ماده1130 قانون مدنی زوجه ادعای عسر وحرج داشته و این مراتب را اثبات نماید.عسروحرج یعنی سختی و صعوبتی که به موجب آن زن خود را قادر به ادامه زندگی مشترک نمی بیند مثلاً اینکه مرد ویژگی های اخلاقی و ظاهری غیرقابل تحملی داشته باشد و یا دچار وضعیت مالی اسفناک گردد و ادامه زندگی با وی را برای زن با دشواری و مشقت همراه سازد.این صورت هم دادگاه اول مرد را اجبار به طلاق می نماید ودر صورت استنکاف وی به نیابت از ممتنع حکم طلاق صادر می نماید.

ج) مطابق ماده1129 در صورتی که مرد نفقه زوجه را تأمین نکند یا از پرداخت نفقه عاجز باشد و به هیچ وجه نتوان وی را اجبار نمود که در این صورت هم مطابق بند قبل رفتار خواهد کرد.

د) در صورتی که یکی از شرایط مندرج از عقدنامه محقق شود(البته در صورتی که طرفین این شرایط راقبول و امضاء کرده باشند) از جمله این شرایط می توان به،اعتیاد زوج یا محکومیت به حبس 5 سال یا بیشتر یا ندادن نفقه بیش از 6 ماه اشاره نمود که در صورت وقوع هریک از این شرایط زن وکیل مرد می شود که با مراجعه به دادگاه خود را مطلقه نماید.

 

اطلاع از موارد و دلایل مهم طلاق به درخواست زن (زوجه)

 

3- طلاق توافقی (یا فرضی که هر دو خواهان طلاق هستند) :
زوجین (زن و شوهر) می توانند خارج از دادگاه در مورد طلاق و کلیه مراتب و حواشی آن از جمله حق و حقوق زوجه و جهیزیه و حضانت و نفقه فرزندان توافق نموده و با مراجعه به دادگاه و اعلام آن مراتب ظرف مدت چند روز وطی تشریفات قانونی حکم و اجازه طلاق را دریافت نمایند.

نکته: بهترین توصیه نگارنده به عنوان یک وکیل دادگستری به فرد خواهان طلاق اعم از زوج و زوجه این است که اول تصمیم خود را برای طلاق گرفته و در صورت قطعیت و عدم تردید با مراجعه به یک وکیل خوب طلاق توافقی و مورد اعتماد انتخاب راه و روش را به وکیل خود بسپارد.

به عبارت اخری در صورتی که به طلاق اصرار دارید حتماً ولو اینکه خواهان طلاق زوجه باشد وبه ظاهر راهی نداشته باشد،می توان راهی یافت.

نکته : گاهی یک طلاق ممکن است چند ویژگی را با هم داشته باشد. مثلا هم خلع (طلاق توافقی) باشد و هم غیر مدخوله که البته به خاطر خلع بودن بائن هم هست.

 

اطلاع از مدارک، مراحل و شرایط جدید طلاق توافقی

 

طلاق رجعی
نمی‌توان پذیرفت؛ ازدواجی که آن همه هزینه‌های مادی و معنوی در برداشته، به‌راحتی قربانی خشمی زودگذر و نفرتی ظاهری گردد تا این خشم در نهایت به شکل هر یک از انواع صیغه طلاق در آید و بنیان استواری که در اندیشه طرفین بود به یکباره فرو ریزد.

اینجاست که حقوق در جامه مصلحت وارد عرصه خصوصی خانواده می‌شود و با وضع احکام و قواعد منطقی، جلوی خشم آنی و احساسات سست را می‌گیرد تا طرفین فرصتی جهت بازبینی رفتار و گذشته خود بیابند و فارغ از تصمیمات خشم‌آلود، با تعقل و هم‌فکری بتوانند در خصوص بقاء این پیوند یا گسستن دائمی آن تصمیمی قاطع بگیرند.

به همین جهت شارع برای حفظ این مصلحت، طلاق رجعی که یکی از انواع طلاق است به عنوان اصل قرار داد تا ادامه زندگی زناشویی را با رجوعی ساده در مدت عده امکان پذیر سازد. در همین راستا جز موارد معدود از طلاق را از حکم رجعی بودن خارج ساخته و آنها را بائن نامیده است که راه برگشتی جز توسل به تشریفات مجدد ازدواج وجود ندارد.

اگر چه در رجعی بودن طلاق مصلحت‌ها و حکمت‌هایی نهفته است اما حکم رجوع مانند هر وسیله ای ممکن است در راه نادرست مورد استفاده قرار گیرد و مورد شایع آن زمانی است که زن به دلایل مربوط به شوهر خویش، متقاضی طلاق از وی می‌باشد و پس از امتناع شوهر از دادن طلاق و رجوع به دادگاه و الزام شوهر به طلاق و غیره، موفق به جدایی از همسر خویش می‌شود، اما پس از گذشت این مراحل دشوار، شوهر با رجوعی ساده وضعیت را به حال سابق باز می‌گرداند.

این وضعیت سبب می‌شود که زمینه ایذاء زن توسط شوهر فراهم شده و راه سوء استفاده شوهر مخالف طلاق باز باشد، در این صورت تلاش زن به دور تسلسلی می‌ماند که هر بار با رجوع شوهر بی فایده می‌شود.

بنابراین باید راه چاره ای جست تا نه مصلحتی که گفتیم نادیده گرفته شود و نه مفسدتی دیگر به بار آید. بعضی از حقوقدانان خود را از قید تکلف تحلیل، رها کرده و چاره را در پاک کردن صورت مسئله دانسته اند، به این صورت که طلاق اگر به حکم دادگاه و به درخواست و تقاضای زن باشد، دیگر رجعی نیست بلکه بائن است، اگرچه خارج از مصادیق طلاق بائن باشد.

این عقیده در ظاهر منطقی و متین به نظر می‌رسد چراکه اگر طلاق به تقاضای زن و با حکم دادگاه صورت گیرد رجوع شوهر حکم دادگاه را از اثر می‌اندازد و به عبارتی مبنای این جریان را منتفی می‌سازد.

اما باید واقع‌بین بود و به صرف مواجه شدن با چنین مشکلی، بی درنگ صورت مسئله را حذف ننمائیم و موضوع حکم قانون را تغییر ندهیم. از طرفی با توجه به ماده واحده قانون اصلاح مقررات مربوط به طلاق مصوب سال 1371 تمامی طلاق ها با حکم دادگاه مجاز می‌شود و بنابراین حتی اگر زوجین هر دو موافق طلاق باشند باز باید به دادگاه رجوع کنند و در شرایط کنونی هیچ دفترخانه ازدواج و طلاقی حق ثبت طلاق بدون اذن دادگاه را ندارد.

بنابراین عملاً تمامی طلاق ها با حکم دادگاه صورت می‌گیرد. پس طبق نظر حقوقدان مزبور در نظام حقوقی فعلی ما عملاً نباید مصداقی از طلاق خلع داشته باشیم چه زمانی که طلاق به حکم دادگاه بائن محسوب می‌شود دیگر دلیلی وجود ندارد که زن برای اسقاط حق رجوع مرد مالی را به عنوان «فدیه» به شوهر ببخشد، اما حقوقدان مذکور پاسخی به این مسئله نداده است.

همانطور که گفته شد نظر فوق در ظاهر مناسب و مطابق با اوضواع احوال و رویه قضایی است اما در واقع و نفس الامر چنین نیست و پذیرش این نظر در پاره از موارد مخالف نصوص قانونی و شرعی است و از طرفی ممکن است به زیان زن تمام شود. برای رد نظریه فوق باید آثار طلاق رجعی را به طور مختصر برشماریم و ببنیم آیا همه این آثار با مقتضای حکم دادگاه مخالف است.

 

اطلاع از روش پیدا کردن وکیل دادگستری خوب طلاق

 

آثار طلاق رجعی
1. امکان رجوع شوهر به زن در مدت عده (ماده 1148 قانون مدنی)

2. حق زن در مطالبه نفقه در مدت عده (ماده 1109 قانون مدنی)

3. امکان توارث زوجین در صورت فوت یکی از آنها در مدت عده (ماده 943 قانون مدنی). بنابراین اگر شوهر در مدت عده فوت کند زن از او ارث می‌برد.

4. در مدت عده رجعیه ازدواج مرد با دختر برادر یا دختر خواهر زن موکول به اجازه زن است.

5. در مدت عده رجعیه مرد نمی تواند با خوهر زن ازدواج کند.

6. طبق شواهد عدیده و ماده 8 قانون امور حسبی مطلقه رجعیه در حکم زوجه دانسته شده است. این حکم آثار بسیاری دارد. مثلاً رابطه نامشروع زن در مدت عده در حکم رابطه داشتن زن شوهر دار است. پس اگر زن یا مرد مرتکب زنا شوند به مجازات زنای محصنه (سنگسار) محکوم می‌شوند. (ماده 85 قانون مجازات اسلامی)

7. زنای با زنی که در عده رجعیه است موجب حرمت ابدی می‌شود بر خلاف عده طلاق بائن (ماده 1054 قانون مدنی)

8. در مدت عده رجعیه چنانچه مرد 3 همسر دائم دیگر داشته باشد نمی تواند دیگری را به نکاح دائم خود درآورد.

9. ایجاد حرمت ابدی ناشی از نه طلاق که شش تای آن عدی (نوعی طلاق رجعی) باشد (ماده 1058 قانون مدنی)

بدیهی است اگر ما طلاق به حکم دادگاه و به درخواست زن را بائن بدانیم سبب می‌شود که علاوه بر رجوع، سایر آثار طلاق رجعی را نیز از این طلاق سلب کنیم در حالی که هیچ دلیل قانونی و منطقی برای این امر نداریم و ملاحظه می‌شود که از میان آثار فوق فقط حق رجوع مرد ممکن است با مقتضای حکم طلاق دادگاه مخالف باشد و هیچ یک از آثار دیگر آن با طلاق به حکم دادگاه منافاتی ندارد، و حتی رجعی بودن طلاق در مواردی به نفع زن می‌باشد؛ مانند اینکه زن در مدت عده حق نفقه دارد که در طلاق بائن چنین حقی ندارد یا اگر در مدت عده مرد فوت نماید زن از او ارث می‌برد لیکن در طلاق بائن چنین نیست.

پس دلیلی ندارد که ما در طلاق به حکم دادگاه این حقوق را از زن سلب نماییم و هیچ دلیل شرعی و قانونی نیز بر سلب این حقوق صحه نمی گذارد.

پس تمامی آثار حقوقی طلاق رجعی نافی مقتضای حکم دادگاه به طلاق نمی‌باشد و این منطقی نیست که فقط به خاطر یکی از این آثار، سایر نتایج طلاق رجعی را نادیده بگیرم و بی جهت حکم قانون را تخصیص (اکثر) بزنیم.

به نظر می‌رسد در این مورد یعنی طلاق به حکم دادگاه و به درخواست زن؛ اگرچه ما نمی توانیم به اطلاق حکم ماده 1149 قانون مدنی مبنی بر حق رجوع یکطرفه مرد عمل نماییم، اما آنچه متین به نظر می‌رسد اینست که طلاق به حکم دادگاه را طلاق رجعی بدانیم با این تفاوت که برای رجوع نیز رضایت زن باید جلب شود. چه منطقی است که رضایت زن جهت بازگشت به رابطه ای که به درخواست وی منحل شده باید وجود داشته باشد، همانطور که رضایتش در انحلال وجود داشته و مؤثر واقع شده است.

پس بهتر است بگوئیم که طلاق به حکم دادگاه رجعی است، لیکن رجوع باید با توافق طرفین صورت گیرد که هم حکمی معارض با ماهیت طلاق نداده باشیم و هم اگر کدورتهای ما بین زوجین برطرف شد و زن شرایط را برای بازگشت به زندگی مشترک مساعد دید، امکان ادامه رابطه زناشویی وجود داشته باشد.این هم به نفع زن است و هم شوهر و هم مصلحت جامعه در آن رعایت می‌شود، مضافاً اینکه امکان سوء استفاده شوهر در این مورد به کلی منتفی می‌شود.

خلاصه اینکه باید پذیرفت که از جهت قانونی و منطقی طلاق به حکم دادگاه و به درخواست زن نیز طلاق رجعی می‌باشد با این تفاوت که رجوع از آن باید به توافق طرفین برسد.

 

امروزه بسیاری از زنان با انواع مشکلات در زندگی مشترک خود مواجه می‌شوند. بسیاری از زنان ترجیح می‌دهند تا از رویارویی با این مشکلات بپرهیزند و طلاق را برای خود راهی روشن می‌بینند.در صورتی که باید توجه داشت که طلاق یکی از پردردسرترین پرونده‌های موجود در دادگاه‌ها است. زندگی پس از طلاق برای زن بسیار سخت بوده و با مشکلات زیادی همراه است. به همین دلیل دادگاه در زمانی که طلاق از طرف زن باشد، سختگیری بیشتری برای صدور حکم خواهد داشت.

قانون‌گذار زن را موظف به ادامه زندگی با همسر می‌داند و جز در موارد محدود، حقی برای او جهت از بین بردن رابطه زوجیت قائل نیست. در صورتی که زنی خواهان طلاق باشد و به ‌نوعی طلاق از طرف زن باشد، باید به دادگاه دلایل محکمه‌پسند و قوی ارائه کند. در غیر این صورت دادخواست طلاق او از طرف دادگاه رد خواهد شد.

بر طبق قانون و شرع، حق طلاق با مرد است. بسیاری از افراد تصور می‌کنند که گرفتن حق طلاق یعنی مرد دیگر نمی‌تواند همسر خود را طلاق دهد و زن است که در خصوص ادامه زندگی و یا خاتمه دادن به آن تصمیم‌گیری می‌کند. در صورتی که حق طلاق، گرفتن حق وکالت برای طلاق است. یعنی مرد، همسر خودش را برای ارائه دادخواست طلاق، وکیل خود می‌داند. با این روش مرد همچنان می‌تواند همسر خود را طلاق دهد و زن نیز می‌تواند به نیابت از شوهر، به دادگاه مراجعه کرده و دادخواست طلاق را ارائه دهد.

حقوق مالی زن در طلاق از طرف زن
زنان به‌عنوان قشر آسیب‌پذیر جامعه در هنگام طلاق باید به موارد زیادی توجه داشته باشند. به همین دلیل نیز قانون برای آن‌ها انواع حقوق مالی را در نظر گرفته است تا در دوران زندگی زناشویی و پس از آن به مشکلات مالی دچار نشوند.

در صورتی که زن طلاق بخواهد، پرونده مسیر سختی را طی خواهد کرد. به همین دلیل نیز بهتر است قبل از هرگونه اقدامی در زمینه طلاق، وکالت خود را به وکلای متخصص در این زمینه بسپارید.گروه وکلای یاسا متشکل از وکلای کارآزموده می‌توانند شما را در این مسیر همراهی کنند.

در صورتی که زن خواهان طلاق باشد، برای گرفتن حقوق مالی او، مشکلات خاصی وجود خواهد داشت. بسیاری از خانم‌ها تصور می‌کنند که برای گرفتن حکم طلاق و رهایی یافتن از زندگی باید تمام حقوق خود ازجمله نفقه، مهریه، اجرت‌المثل و … را ببخشند. در صورتی که این تصور کاملاً اشتباه است.

زن به‌ محض جاری شدن صیغه نکاح، مستحق دریافت مهریه می‌شود و به‌محض تمکین می‌تواند نفقه حال و گذشته خود را درخواست کند. ارائه دادخواست طلاق هیچ منافاتی با دریافت حقوق زن نداشته و زنان می‌توانند هم‌زمان این دو مسئله را در دادگاه طرح کنند.

نکته‌ای که باید به آن توجه داشت این است که در صورتی که طلاق از طرف زن باشد، دادگاه در خصوص صدور حکم طلاق سختگیری خواهد داشت. در صورتی که زنی نتواند به دادگاه دلیل محکمی ارائه کند، شانس او برای گرفتن طلاق پایین خواهد آمد. از این رو شما می‌توانید از وکیلی باتجربه بخواهید تا توافقی همه‌جانبه بین شما و همسرتان صورت دهد تا با کمترین دردسر، به سمت طلاق توافقی بروید.

در طلاق توافقی،مردان عموماً به شرط بخشیدن حقوق مالی، با طلاق موافقت می‌کنند. توجه داشته باشید که در صورتی که منبع مالی مناسبی ندارید، بخشیدن حقوق مالی به هر دلیلی کاری اشتباه است.

شرایط ارائه دادخواست طلاق از طرف زن
در صورتی که زن بتواند نقض یکی از شروط مندرج در عقدنامه را در دادگاه اثبات کند، می‌تواند قاضی را به صدور حکم طلاق مجاب نماید. قانون مدنی در ماده ۱۱۳۰ در خصوص شرایط درخواست طلاق از طرف زن مطالبی را ذکر کرده است. ازجمله مهم‌ترین موضوعاتی که زن می‌تواند با استناد به آن درخواست طلاق نماید، عبارتنداز:

1- اعتیاد مضر همسر
2- نپرداختن نفقه حداقل به مدت ۶ ماه
3- مریضی سخت همسر
4- بچه‌دار نشدن همسر
5- امراض مقاربتی همسر
6- نداشتن رابطه جنسی برای مدت غیرمتعارف با زن
7- ترک زندگی توسط همسر
8- ازدواج مجدد همسر (بدون اجازه و رضایت زن اول)
9- محکومیت به زندان به مدت ۵ سال
10- ارتکاب جرم توسط همسر که مخالف شان زن باشد
11- عدم تهیه مسکن مناسب
12- سوء رفتار همسر
13- بلاتکلیف رها کردن زن
14- خیانت همسر
15- رابطه جنسی غیرمتعارف

حضانت فرزندان در صورت درخواست طلاق از طرف زن

بسیاری از زنان در هنگام طلاق تصور می‌کنند که در صورت جدایی از همسر، از دیدار با فرزند خود محروم می‌شوند. در صورتی که در بسیاری از موارد، مردان از این حربه برای منصرف کردن همسر از طلاق استفاده کرده و یا قصد آزار او را دارند. بر طبق ماده ۲۹ قانون حمایت از خانواده، اگر تکلیف حضانت فرزند یا فرزندان مشخص نشده باشد، دادگاه ضمن حکم طلاق به آن رسیدگی کرده و تصمیم خواهد گرفت. نگهداری فرزندان تا پایان ۷ سالگی با مادر بوده و پس از آن پدر موظف به نگهداری از آنان است.

در صورتی که مرد و زن توافق دیگری در سن حضانت فرزندان کرده باشند، دادگاه به توافق آن‌ها احترام خواهد گذاشت. در صورتی که زن بتواند بر طبق ماده ۱۱۳۰ سوء رفتار، اعتیاد و یا دیگر مباحث را اثبات نماید، این احتمال وجود دارد که دادگاه اجازه بر عهده داشتن حضانت به مرد را حتی پس از ۸ سالگی ندهد. زیرا قاضی باید مصلحت فرزندان را رعایت کند و در صورتی که قاضی تشخیص دهد زندگی با یکی از والدین برای کودک بهتر است، می‌تواند حکم به نفع پدر یا مادر دهد.

نحوه ارائه دادخواست طلاق از طرف زن

در صورتی که قصد جدایی از همسر خود را دارید، باید دادخواستی به محل اقامت خود یا همسرتان ارائه کنید. شما می‌توانید برای این کار از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی استفاده نمایید. برای ثبت دادخواست طلاق نیاز به رونوشت عقدنامه و همچنین شناسنامه است.

 

بهتر است قبل از هرگونه اقدام در این زمینه با وکلای متخصص در زمینه طلاق مشورت نمایید. پس از ثبت دادخواست، برای طرفین ابلاغیه ارسال‌شده و زمان جلسه دادگاه به آن‌ها اطلاع داده خواهد شد. میزان زمانی که می‌توان برای پروسه طلاق از طرف زن در نظر گرفت حدود ۶ ماه است. همچنین در صورتی که از وکیلی متخصص استفاده نمایید می‌توانید در مدت‌زمان کوتاه‌تری به هدف خود برسید.-

4.9/5 - (74 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *