طلاق توافقی و مراحل آن

 

یکی از پدیده های شایع در جامعه امروز که در اسلام نیز مورد کراهت زیادی قرار گرفته طلاق است ویکی از انواع آن طلاق توافقی است

طلاق توافقی به نوعی از طلاق گفته می شود که درآن زن وشوهر به این نتیجه می رسند که نمیتوانند با هم زندگی کنند وزندگی زناشویی آرامی را ادامه دهند و باید از هم جدا شوند ،لذا لازم است که درمورد کلیه مسائل از جمله نفقه ،مهریه ،استرداد جهیزیه ،حضانت فرزندان وملاقات آنها و سایر موارد توافق کنند تا مشکلی در روند طلاق به وجود نیاید .

یکی از دلایلی که زوجین به طلاق توافقی روی می آورند این است که فرآیند طلاق وقت گیر است و صبر و حوصله زیادی می

خواهد یا هم ممکن است طلاق از اول توافقی نبوده است و زن و شوهر در دادگاه علیه هم جنگ و دعوا راه انداخته وبعد از اینکه خسته می شوند تصمیم به طلاق توافقی میگیرند .

در این میان ممکن است این تصور اشتباه وجود داشته باشد که طلاق توافقی به معنای بخشیدن مهریه است! در حالی که این موضوع درست نمی باشد وزن وشوهر می توانند هر توافقی را راجع به مهریه انجام دهند چه اینکه زن تمام آن را ببخشد یا بخشی از آن را ،یا اینکه نقدی پرداخت شود یا به اقساط.

بنابراین اگر خواهان طلاق توافقی هستید با توجه به اینکه فرآیند رفت وآمد به دادگاه  ومراحل رسیدگی قضایی از پیچیدگی خاصی برخوردار است وهم چنین مستلزم آگاهی از قوانین ومقررات می باشد پیشنهاد می شود با یک وکیل پایه یک دادگستری و یا مشاور حقوقی مشورت کنید وکلیه توافقات لازم را انجام دهید ،سپس اقدام به طلاق نمایید.

 

مراحل طلاق توافقی

همان طور که قبلا گفته شد زن وشوهری که می خواهند به صورت توافقی جدا شوند ممکن است به یکی از این دو روش اقدام کنند :

یا انجام مراحل قضایی توسط خودشان

ویا کمک گرفتن از وکیل پایه یک  مشاور حقوقی ومتخصص امر که وقوع وسرعت انجام کار را اسان تر می

کند

در هر صورت طلاق توافقی مراحلی دارد که لازم است با آن ها اشنا شویم :

 

مرحله اول

برای گرفتن طلاق توافقی  در ابتدا زن و شوهر باید با در دست داشتن عقد نامه یا رونوشت آن که میتوان آن را از دفتر خانه ای که ازدواجشان را در آن ثبت کرده اند گرفت و همچنین شناسنامه و کارت ملی به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه می کنند و دادخواست طلاق توافقی خود را ثبت می کنند.

 

مرحله دوم

در این مرحله پیامکی برای ان ها ارسال که در آن شماره پرونده و شعبه رسیدگی کننده مشخص شده است زن و شوهر در تاریخ تعیین شده به دادگاه مراجعه می کنند و دادگاه آن ها را به مشاوره ارجاع میدهد  .

 

وکیل طلاق توافقی

 

مرحله سوم

در این مرحله زن وشوهر پس از اینکه به مشاور مراجعه کردند مشاور با آن ها صحبت میکند و دلایل طلاق و توافق بر جدایی را از آن ها می پرسد و سعی در صلح وسازش آن ها دارد و همچنین توافقات آن ها در خصوص مهریه ، نفقه ،حضانت فرزندان ، اجرت المثل و سایر موارد را می نویسد وبه امضای طرفین میرسد.

 

مرحله چهارم

دراین مرحله زن و شوهر به شعبه مربوطه دادگاه مراجعه و دادگاه با توجه به توافق صادره برای آن ها گواهی عدم امکان سازش صادر می کند که معمولا هم حضوری به طرفین ابلاغ می شود .

مدت اعتبار این گواهی سه ماه می باشد یعنی اگر ظرف سه ماه زن و شوهر آن را اجرا نکردند دیگر اعتباری ندارد.

 

مرحله پنجم

در آخرین مرحله هم زن وشوهر یا وکلای آن ها باید به یکی از دفاتر ثبت طلاق مراجعه و با ارایه گواهی عدم امکان سازش اقدام به ثبت آن کنند البته  برای ثبت آن ،دفترخانه ها زن را موظف به ارایه ی گواهی عدم بارداری نیز  می کنند زیرا طلاق در دوران بارداری شرایط و مقررات خاص خود را دارد.

در ادامه می خواهیم ببینیم که آثار طلاق توافقی چیست و استرداد جهیزیه ،حضانت فرزند به چه نحو خواهد بود؟

در مورد استرداد جهیزیه در طلاق توافقی باید گفت که در زندگی زناشویی یک سری اموال هست که مورد استفاده اختصاصی زن قرار می گیرد و یک سری اموال نیز مورد استفاده اختصاصی مرد ،و طبیعتا یکسری اموال نیز هست که مشترک مورد استفاده قرار می گیرد جهیزیه از آن دست اموالی است که اگر زن هنگام ازدواج دارای جهیزیه بوده باشد هنگام تصمیم بر طلاق توافقی باید در مورد نحوه استرداد جهیزیه نیز به توافق برسند و زمان و مکانی را برای استرداد آن مشخص کنند مثلا زمانی را مشخص کنند که در آن زن به خانه مشترک زوجین رفته و جهیزیه اش را به هر جایی که بخواهد انتقال دهد.

اگر در این زمینه توافقی حاصل شد که هیچ وگرنه زن میتواند به لیست واسامی و سیاهه جهیزیه خود که در ابتدای زندگی مشترک به خانه همسر آورده استناد کند و طبق آن استرداد آن را بخواهد مثلا بگوید مواردی که من به عنوان جهیزیه آوردم یخچال بوده ،ماشین لباسشویی بوده ،گاز بوده و….

 

در مورد اینکه استرداد جهیزیه در طلاق توافقی به عهده چه دادگاهی هم هست باید بگوییم که بستگی به میزان مبلغ آن دارد اگر میزان مبلغ جهیزیه تا بیست میلیون تومان باشد در صلاحیت شورای حل اختلاف است واگر بیشتر از بیست میلیون تومان باشد در صلاحیت دادگاه خانواده است. مسئله دیگر که لازم است به آن پرداخته شود این است که حضانت فرزندان در طلاق توافقی چه می شود؟

 

یکی از موضوعات مهم و اساسی که در حین طلاق زن وشوهر در دادگاه مطرح می شود مسئله حضانت می باشد. حضانت فرزند به معنای نگهداری و حمایت جسمی و عاطفی از او می باشد که در قانون مدنی ما حضانت فرزندان را هم حق و هم تکلیف والدین قرار داده است یعنی چه؟

 

یعنی هیچ کدام از آن ها حق ندارد در زمانی که نگهداری طفل برعهده اوست از انجام آن خودداری کند هم چنین برای طرف مقابل حق ملاقات با فرزند وجود دارد.

 

در حالت عادی حضانت فرزندان اعم از دختر و پسر تا سن هفت سالگی با مادر و بعد از سن هفت سالگی با پدر خواهد بود.

 

زمانی که والدین می خواهند با توافق یکدیگر از هم جدا شوند که همان طلاق توافقی منظور ماست.

دادگاه تصمیم در خصوص حضانت فرزند را نیز به توافق آن ها واگذار می کند و در این مورد هر طور که توافق کردند عمل می کنند مثلا ممکن است با اینکه حضانت فرزند تا هفت سالگی با مادر است زن و شوهر توافق کنند که نگهداری دختر سه ساله شان با پدرش باشد.

در هر صورت پس از توافق بر حضانت باید درمورد ملاقات طرف دیگر با فرزند ونیز زمان ومکان آن نیز تصمیم گیری کنند.

 

همان طور که دیدیم طلاق توافقی یکی از کم تنش ترین و بی دردسرترین نوع طلاق ها می باشد که از تشکیل پرونده های زیاد ومتعدد در دادگستری نیز جلوگیری می کند.

در صورتی که از قوانین و مقررات اطلاعات کافی ندارید یا به دلیل ضیق وقت صبر وتحمل انجام مراحل رسیدگی در دادگاه وپیچیدگی های خاص آن را ندارید.

می توانید با مراجعه به وکیل دادگستری ویا مشاور حقوقی از عهده انجام آن برآیید .

 

موسسه حقوقی وکیل برتر آماده ارائه خدمات حقوقی و معرفی وکیل به شما بازدیدکنندگان محترم می باشد.

 

از جمله این خدمات می توان به وکیل ملکی تهران ، وکیل مهریه می باشد و از دیگر خدمان موسسه این است که سعی بر این دارد با توجه به اینکه شما کاربران محترم به برخی از صفحات داخلی سایت بر می خورید  و ممکن است به صفحات اصلی مثل وکیل پایه یک ، وکیل پایه یک دادگستری ، وکیل دادگستری  ، مشاوره حقوقی ، رابطه نامشروع زن ، شماره تلفن وکیل که بیشترین بازدید ها را دارند برخورد نکنید ما این لینکها را برای دسترسی آسانتر شما داخل صفحات سایت قرار دادیم

5/5 - (22 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *